حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان در سال 97

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاکنون 4350 شرکت توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‏ ها و موسسات دانش بنیان به تایید رسیده و مشمول حمایت های آن شده اند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاکنون 4350 شرکت توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‏ ها و موسسات دانش بنیان به تایید رسیده و مشمول حمایت های آن شده اند.
آشنایی با قوانین کار و تجارت، بیمه، ملاحظات مالیاتی، حسابداری، تبعات حقوقی قراردادهای تجاری، اصول تیم سازی، مدیریت فناوری، توسعه کسب و کار، بازاریابی، فروش و... از جمله نیازهای اولیه شرکت های دانش بنیان در مسیر تجاری سازی و توسعه فناوری است. لذا مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان و مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری به منظور توانمندسازی و رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان اقدام به مشاوره در حوزه  های مختلف  تجاری سازی و کسب و کار به شرکت های دانش بنیان از سال 1395 نموده است.
این مشاوره ها در موضوعات بیمه و مالیات، توسعه فنی محصولات، حقوقی و مالکیت فکری، صادرات و واردات، ارزیابی و توسعه محصول و در 36 سرفصل مختلف به صورت رایگان به شرکت های دانش بنیان از طریق سایت bizservices.ir  ارائه می شود.
در سال 1397، تعداد 985 جلسه مشاوره، تقریبا معادل 1300 ساعت، برای شرکت‏های دانش بنیان بصورت رایگان برگزار شد که نسبت به سال 1396 دو برابر رشد داشته است. شایان توجه است که میزان رضایتمندی شرکت‏ های دانش بنیان از این خدمات 81 درصد بوده است.
همچنین در این مدت به منظور توانمندسازی و رفع ابهامات و سوالات شرکت ها، نشست های تخصصی پرسش و پاسخ به صورت رایگان برگزار شده است. این نشست ها با موضوعاتی همچون آشنایی با قوانین مالیاتی و معافیت های مالیاتی دانش بنیان، حمایت های شرکت های دانش بنیان، قوانین گمرکی، نقل و انتقالات ارزی، بیمه تامین اجتماعی، صادرات و واردات، همکاری های فناورانه، حقوقی و ... ، با حضور افراد خبره در هر حوزه که برخی از آنها از سازمان های دولتی دعوت شده بودند برگزار شد.
تنها در سال 1397 با همکاری بخش های مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعداد 33 نشست پرسش و پاسخ تخصصی به صورت حضوری برای شرکت های دانش بنیان برگزار شده که 679 شرکت دانش بنیان از این برنامه استفاده و بیش از 2000 نفر در این جلسات حضور پیدا کرده اند.
لازم به ذکر است موارد مذکور تنها بخشی از خدمات ارائه شده به شرکت های دانش بنیان است. ستادهای توسعه فناوری نیز با همکاری مرکز توسعه فناوری های راهبردی با ارائه حمایت های بلاعوض و وام های کم بهره، برگزاری نمایشگاه های تخصصی و رایزنی با سایر دستگاه ها به صورت مادی و معنوی از شرکت های دانش بنیان حمایت کرده اند.

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZXT1