حل چالش تومور جامد CAR-T با استفاده از ویروس هرپس

 استارت آپ ویروس انکولیتیک پل پیتر تاک، ابتدا وارد یک شراکت جدید شده و به دنبال مقابله با CAR-T تومورهای جامد است.

پل پیتر تاک و کارل جون با استفاده از وکتور ویروس هرپس، برای حل چالش تومور جامد CAR-T با هم همکاری می کنند

 استارت آپ ویروس انکولیتیک پل پیتر تاک، ابتدا وارد یک شراکت جدید شده و به دنبال مقابله با CAR-T تومورهای جامد است.

 این شرکت بیوتکنولوژی اعلام کرد که Candel Therapeutics در حال پیوستن نیروهای خود به آزمایشگاه کارل جون در دانشگاه پنسیلوانیا است تا ببیند آیا ویروس تبخال می تواند اثربخشی درمان های CAR-T را در تومورهای جامد افزایش دهد یا خیر.  هیچ شرایط مالی فاش نشده است و هر دو طرف حقوق مالکیت معنوی مربوطه خود را حفظ خواهند کرد.

 پل پیتر تک، مدیرعامل Candel می گوید: «ما این کار را در طی دو سال گذشته انجام داده ایم.  و امروز، ما شروع به پرده برداری از کارهایی می کنیم که از طریق این مشارکت با دانشگاه پنسیلوانیا، که رهبران جهانی در توسعه سلول های CAR-T هستند، انجام داده ایم."

 CAR-T ها، اگرچه یک نوآوری نسبتاً جدید هستند، اما در درمان سرطان های خون مانند لوسمی ها و لنفوم ها بسیار موثر بوده اند.  FDA شش درمان CAR-T را در پنج سال گذشته تأیید کرده است، و خود جون قبلاً گفته بود که این درمانها حتی او را متعجب کرده است: او در فوریه به خبرنگاران گفت: «ما اصلاً فکر نمیکردیم که این یک درمان قطعی در سال ۲۰۱۰  .

 با این حال، تکرار این موفقیت ها در تومورهای جامد، بسیار چالش برانگیزتر بوده است.  روش تجویز CAR-T - استخراج سلول های T بیمار، مهندسی مجدد آنها برای هدف قرار دادن آنتی ژن های تومور برای آغاز سریع فعالیت سیستم ایمنی و تزریق مجدد آنها به بیماران - با موانع بیشتری در تومورهای جامد مواجه است که ریزمحیط های تومور در خط مقدم قرار دارند.

 همکاری مذکور حول محور این موضوع است که آیا ناقل ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) می تواند به CAR-T ها برای نفوذ به آن ریزمحیط هایی که معمولاً از رگ های خونی و بافت هایی تشکیل شده اند که تومورها را نگه می دارند و به آنها کمک می کند تا از تشخیص ایمنی فرار کنند، کمک کند.  تک گفت که این همکاری به طور کامل بر روی کار تحقیقاتی متمرکز خواهد شد و به مدت سه سال ادامه خواهد داشت.

 این تحقیقات خود از پلتفرم جدیدی میآید که تاک گفت از زمان پیوستنش به Candel در دسامبر 2020 در حال توسعه است. پس از خرید PeriphaGen در ژانویه 2020، هدف این پلتفرم مهندسی کردن ژنهای موجود در ناقل HSV، و تزریق مستقیم محصول درمانی به تومورها است تا ریزمحیط اطراف تومور را دگرگون کند و به بازده عملکرد درمان CAR-T کمک کند.

 تک گفت که HSV بیشتر از ویروس های انکولیتیک مانند آدنوویروسها برای این همکاری جذاب است، زیرا تحقیقات نشان داده است که ممکن است بهتر در محلهای تومور باقی بمانند و امکان فعالیت سلولهای CAR-T بیشتر را فراهم کنند.

 تک گفت: «زیبایی HSV این است که ظرفیت حمل DNA بالایی دارد.  بنابراین شما می توانید، برای مثال، پنج ژن را در یک ناقل وارد کنید.  و اگر آن را به تومور خاص، مثلاً سرطان پانکراس، تزریق کنید، می توانید ریزمحیط تومور را به گونه ای تعدیل کنید که سلول های CAR-T بتوانند وارد تومور شوند.

 تاک سابقه طولانی در کمک به هدایت رویکردهای جدید در مسیرهای تثبیت شده دارد، رهبری تحقیق و توسعه التهاب ایمنی در GSK و به عنوان پارتنر در Flagship کار کرده است.  در حالی که تکرارهای اولیه درمانهای ویروس انکولیتیک کمتر از انتظارات بود، تاک معتقد است که تجویز مستقیم این درمانهای بالقوه در تومورها یک مزیت کلیدی است.

 هنوز هیچ جدول زمانی در مورد اینکه تحقیقات از این مشارکت به کلینیک می رسد وجود ندارد، تک گفت که هنوز برای پیش بینی زود است.  او افزود که کندل و پن اگر بخواهند می توانند به سرعت حرکت کنند، اما او هنوز هیچ قولی نمی دهد.  در هر صورت، او خاطرنشان می کند که یک فوریت در مورد رساندن این داروها به بیماران وجود دارد.

 تک گفت: «بر اساس انعطافپذیری فناوری و بر اساس شدت بیماری که دنبال میکنیم، این باور این است که اگر کارها از منظر علمی خوب پیش بروند، این یک مسیر توسعه نسبتاً سریع خواهد بود.»  فکر نمیکنم کسی بتواند در این فضا بر اساس قابلیتهای ترکیبی سریعتر حرکت کند، اما این را نمیتوان در هیچ جدول زمانی به محیط خارجی منتقل کرد.»



https://endpts.com/paul-peter-tak-and-carl-june-team-up-to-solve-the-next-big-car-t-challenge-solid-tumors/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z5Bv