جزئیات کارآزمایی بالینی برای VX-880 : دارویی مبتنی بر سلول های بنیادی

VX-880 به عنوان یک درمان مبتنی بر سلول است که در حال گذراندن مرحله کارآزمایی بالینی فاز دوم توسط شرکت Vertex Pharmaceuticals می باشد.

VX-880  به عنوان یک درمان مبتنی بر سلول است که در حال گذراندن مرحله کارآزمایی بالینی فاز دوم توسط شرکت Vertex Pharmaceuticals  می باشد. VX-880  برای درمان دیابت نوع یک  (T1D) در حال توسعه است. این یک درمان آلوژنیک سلول های جزایری مشتق از سلول های بنیادی انسانی است و از طریق ورید پورتال کبدی تزریق می شود.

دیابت نوع 1(T1D)  به عنوان پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن، با حمله و از بین بردن سلول های پانکراس که انسولین تولید می کنند، شناخته می شود. بیماران T1D معمولا با اختلال اگاهی از هیپوگلیسمی و هیپوگلیسمی شدید مواجه می شوند که اغلب به دلیل عدم تعادل بین انسولین تجویز شده و نیازهای فرد در یک زمان خاص رخ می دهد که می تواند تحت تاثیر عوامل متعددی قرار گیرد.

در این مطالعه دو بیمار مبتلا به VX-880 (یکی در بخش A مطالعه که در هر پروتکل، نیمی از دوز هدف را دریافت می کند و یک نفر در بخش B که دوز کامل هدف را دریافت می کند) برای حداقل 12 ماه فالوآپ، تحت درمان قرار گرفتند.

نتایج حاصل از این مطالعه:

هر دو بیمار تحت درمان برای بیش از 12 ماه از انسولین استفاده نکردند. سطح HbA1c در بیمار A1 پس از گذشت 21 ماه از زمان تزریق،  5.3%  و در بیمار B1 پس از گذشت 12 ماه از زمان تزریق، 6% (در مقایسه با 7.6٪ در ابتدا) می باشد. این سطح از کنترل گلوکز در بیماران T1D تحت درمان با انسولین تزریقی (اگزوژن) بسیار غیر معمول است و داده های اخیر نشان می دهد که تنها حدود 25 درصد از افراد مبتلا به T1D سطح توصیه شده HbA1c یعنی 7 درصد را بدست می آورند. در واقع، هر دو بیمار سطحی از HbA1c را نشان دادند که زیر استانه تشخیصی دیابت (6.5٪) است.

 

لینک خبر:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/stem-cell-derived-islet-cell-therapy-may-be-future-treatment-option-for-patients-with-t1d-114110

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZC3w