تولید موش هموفیلی نوع A با بهره گیری از فناوری CRISPR/ CAS9

جلسه ی با حضور دکتر زمردی پور رییس پژوهشکده زیست فناوری پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ، دکتر شریف زاد مدیر روابط عمومی و امور بین الملل ستاد، دکتر ربانی و جمعی از اعضای هیأت علمی در محل پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی جلسه ی با حضور دکتر زمردی پور رییس پژوهشکده زیست فناوری پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ، دکتر شریف زاد مدیر روابط عمومی و امور بین الملل ستاد، دکتر ربانی و جمعی از اعضای هیأت علمی در محل پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد.


در ابتدا دکتر زمردی پور با اشاره به اینکه بمنظور تولید رده موش های هموفیلی A، در اولین تلاش، رویکرد نوترکیب همولوگ برای ناک اوت فاکتور 8 انعقادی موش انجام شد. اظهار داشت: با توجه به در دسترس بودن تکنولوژی CRISPR/ CAS9، این تکنولوژی به عنوان رویکرد جایگزین، برای تولید موش های نوع A هموفیلی مورد استفاده قرار گرفت. به طور خلاصه مراحل کار در سه مرحله مجزا انجام شد که شامل سه مرحله طراحی و ساخت یک ساختار ژنی، تزریق ساخت ژن به زیگوت Zigot موش و انتقال آن به رحم و تجزیه و تحلیل موش های متولد شده می باشد وی افزود: با استفاده از سیستم CRISPR/ CAS9، ما قادر به ایجاد دو خط موش ناک اوت در ژن فاکتور 8 شدیم. این موش ها واجد ژن ناک اوت شده در ژنوم لاین بوده و قادر به انتقال نقص ژن عامل 8 به نسل بعدی می باشند. دکتر زمردی پور اظهار داشت: در حال حاضر در مرکز موش های ترانس ژنتیک پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری امکان تولید نسل های متوالی از هر دو موش هموفیلی ایجاد شده بوسیله CRISPR فراهم شده است.

در ادامه دکتر ربانی  با اشاره به موفقیت آمیز بودن طرح فوق بر لزوم ثبت آن در سامانه ثبت اختراع همچنین تجاری سازی محصول فوق تأکید نمود و افزود: می بایست با مشارکت بخش خصوصی در توسعه آن اقدامات موثری انجام داد.

دکتر شمس آرا با اشاره به اینکه در این پژوهش برای اولین بار تولید موش هموفیلی نوع A با بهره گیری از فناوری CRISPR/ CAS9 به انجام رسیده است افزود: وجود مدل های حیوانی برای بیماری های انسانی بویژه بیماری های ژنتیکی برای انجام مطالعات in vivo با هدف شناخت بهتر بیماری و توسعه روش های درمانی و همینطور انجام آزمون ها برای ارزیابی روش های درمانی بسیار حائز اهمیت است وی اظهار داشت: درصدد تجاری سازی محصول فوق در جهت استفاده در انواع تحقیقات مرتبط با حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی هستیم.

در پایان بازدیدی از مراکز تحقیقاتی پژوهشگاه از جمله اتاق نگهداری از حیوانات، اتاق جراحی و آزمایشگاه تراریخت صورت پذیرفت.

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zgai