تولید علم و فناوری در حوزه سلول های بنیادی و ارتباط آن با مسائل اجتماعی و فرهنگی؛


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، پنجمین کنگره بین المللی شبکه جهانی آموزش و پژوهش های علمی (یوسرن ۲۰۲۰) با حضور دکتر حمیدیه در تاریخ 18 آبان ماه 99 برگزار شد.
کنگره سالانه یوسرن سال گذشته در مجارستان برگزار شد و کنگره ۲۰۲۰ آبان ماه امسال در ایران در حال برگزاری می باشد، در این کنگره اعضای یوسرن، دانشمندان و دانشجویان از رشته‌های مختلف هستند و همکاری‌های مشترک انجام می‌دهند. این در حالی است که بسیاری از گروه‌های تشکیل شده بین‌رشته‌ای هستند و بسیاری از برنامه‌هایی که برگزار می‌شود، از جمله کنگره‌های سالانه، با حوزه‌ها و رشته‌های مختلف علمی در ارتباط است. بدین ترتیب هدف یوسرن یعنی گسترش علم بدون مرز محقق می‌شود که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شبکه یوسرن، اهدای جایزه یوسرن است که هر ساله در پنج  شاخه علم شامل علوم تئوری (فرمال)، علوم فیزیکی، علوم شیمی، علوم زیستی، علوم پزشکی و علوم اجتماعی اهدا می‌شود.
در ابتدا دکتر حمیدیه به ارائه توضیحاتی پیرامون تاریخچه علم سلول های بنیادی و اهمیت تاثیر گذاری این علم بر سایر علوم پرداخت. سپس ضمن تشریح وضعیت کنونی و پیشرفت های اخیر ایران ﻃﻲ ﺳﺎﻟﻬﺎﻱ اﺧﻴﺮ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﻠﻮﻟﻬﺎﻱ ﺑﻨﻴﺎﺩﻱ، نیاز پیش روی صنعت پزشکی و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺁﻥ ﺑﺎ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﭘﻴﺶ ﺭﻭ ﺩﺭ اﻳﻦ ﺣﻮﺯﻩ ﺑﻪ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ این حیطه ﺑﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺟﻬﺖ ﺭﻓﻊ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﺣﻮﺯﻩ ﺳﻼﻣﺖ و ﺩﺭﻙ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫش ها ﺗﻮﺳﻄ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﻓﺮاﺗﺮ اﺯ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻋﻠﻢ و ﻣﻘﺎﻻﺕ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ اﺷﺎﺭﻩ کرد.
در ادامه ایشان گفت: علم، دانش و فناوری به سرعت در حال پیشرفت هستند. در سال‌های اخیر فناوری‌های جدیدی خلق شدند. فناوری‌هایی که دستیابی بشر به رویاهایش را محقق کردند. سلول‌های بنیادی یکی از این حوزه‌ها است  که تاثیر این علم را در زندگی اجتماعی و فرهنگی نسل جدید می توان مشاهد کرد.
دبیر ستاد با اشاره به اینکه سیستم آموزش دانشگاهی کشورهای پیشرفته جهان توجه به تولید علم فناوری و توسعه ارتباط با دیگر صنایع به شکل جدی دنبال می شود اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر دانشگاه های کشور اهداف نسل های اول و دوم را دنبال می کنند و این در حالی است که برای رشد و شکوفایی کشور باید به موضوع تولید علم فناورانه، خلق ثروت و کارآفرینی در دانشگاه ها توجه شود.برای رشد و توسعه کشور و تحول باید این موضوع در دانشگاه های کشور نیز اجرایی گردد.
در پایان افزود: حوزه ژن درمانی با توجه به فعالیت هایی همچون درمان بیماری های تک ژنی، دستکاری های ژنی و ویرایش ژنی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار گردیده است. پیشرفت چشمگیر این حوزه سبب شده که بسیاری از مراکز بزرگ جهان به انجام فعالیت در این زمینه علاقمند باشند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zo8p