تولد نوزادی با کمک DNA سه فرد در مادری نابارور

محققان بعد از یک درمان ناباروری پر بحث و جدل که مباحث اخلاقی زیادی را به راه انداخت، تولد پسر بچه دارای DNA سه فرد مختلف را اعلام کردند. آن ها از تخمک یک مادر نابارور، اسپرم پدر و تخمک یک زن دیگر برای ایجاد یک فرزند پسر استفاده کردند.

محققان بعد از یک درمان ناباروری پر بحث و جدل که مباحث اخلاقی زیادی را به راه انداخت، تولد پسر بچه دارای DNA سه فرد مختلف را اعلام کردند. آن ها از تخمک یک مادر نابارور، اسپرم پدر و تخمک یک زن دیگر برای ایجاد یک فرزند پسر استفاده کردند. این فرایند شامل انتقال مواد ژنتیکی با کروموزوم از یک مادر به تخمک اهدا شده ای است که مواد ژنتیکی آن برداشته شده بود. این فرایند انقلابی در پزشکی محسوب می شود.

 در این آزمایش برای اولین بار تکنیک IVF با استفاده از DNA سه فرد برای کمک به مادری استفاده شد که قادر به بچه دار شدن نبود. این بچه با وزن 9/2 کیلوگرم متولد شده متعلق به مادری است که پیش از این چندین بار از IVF برای باردار شدن استفاده کرده بود اما موفق نشده بود. اما برای اولین بار وی توانست به لطف موادژنتیکی که متعلق به خودش بود و یک تخمک اهدایی، فرزند خود را باردار شده و بدنیا بیاورد. در حال حاضر خطر این تکنیک به طور کامل شناسایی نشده است اما به عقیده کارشناسان استفاده از این تکنیک برای جلوگیری از انتقال بیماری های میتوکندریایی قابل قبول است اما نمی توان آن را راهکار مناسب و اخلاقی برای درمان ناباروری دانست.

Reference:https://medicalxpress.com/news/2019-04-three-person-baby-born-medical-revolution.html

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z981