توسعه همکاری‌های بین المللی انستیتو پاستور ایران و مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت بومی‌سازی فناوری سلول‌های پرتوان القایی (ips) در کشور

جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر داوودی ریاست مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر خاتمی مدیر پژوهش انستیتو پاستور ایران و جمعی از اساتید، در تاریخ 2 تیرماه 1398، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر داوودی ریاست مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر خاتمی مدیر پژوهش انستیتو پاستور ایران و جمعی از اساتید، در تاریخ 2 تیرماه 1398، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه دکتر حمیدیه به اهمیت پیشرفت سلول های بنیادی پرتوان القایی در کشور اشاره نمود و گفت: در حال حاضر کشور ژاپن در حوزه درمان بیماری های قلبی و چشمی با استفاده از سلولهای بنیادی پرتوان القایی پیشرو می باشد و تعامل با این کشور جهت بومی سازی این فناوری در کشور بسیار حائز اهمیت است. وی با توجه به وجود تعاملات مناسب در این زمینه با کشور ژاپن از اجرای پروژه های درمانی بر اساس فناوری iPS همپای کشورهای مطرح دنیا ابراز امیدواری نمود.

در ادامه دکتر شاهسوارانی به ارائه توضیحاتی پیرامون فعالیت های ژاپن در حوزه سلول های بنیادی پرداخت و گفت: از زمان تولید سلول های بنیادیiPSC  در موسسه سایرا تحت رهبری دکترشینیا یاماناکا ژاپن، این نوع سلول در تحقیقات مختلفی مورد استفاده قرار گرفتند که در مورد شبکیه چشم و قلب این آزمایشات به به سطح بالینی رسیده است. در موسسه ریکن ژاپن از این سلول ها به منظور احیای بینایی به 6 بیمار تزریق شدند و همچنین دردانشگاه اوساكا این سلول ها پس از تمایز به سلول های قلبي تحت پيوند قرار گرفتند.

 سپس دکتر قنبری به ارائه توضیحاتی در خصوص خدمات مرکز تحقیقات فناوری های نوین قلب و عروق پرداخت و اشاره نمود: اين مرکز با کليه امکانات و تجهيزات پيشرفته مطابق با استاندارد هاي جهاني امکان انجام کليه اعمال جراحي تحقيقاتي قلب و عروق بر روي حيوانات را دارا مي باشد که در زمينه سلولهاي بنيادي و كاربرد آن در قلب و عروق در کشور جزو یکی از مراکز پیشگام می باشد.

سپس دکتر داوودی ریاست مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به فراهم بودن امکانات تخصصی در زمینه سلولی در انستیتو پاستور ایران و همچنین امکانات تخصصی در زمینه تحقیقات پیش بالینی و بالینی در مرکز بر لزوم همکاری های مشترک تاکید نمود.

در ادامه دکتر خاتمی مدیر پژوهش انستیتو پاستور ایران از این همکاری ابراز خرسندی نمود.

در پایان دکتر حمیدیه بر اهمیت همکاری مراکز مختلف علمی پژوهشی در راستای کاربردی نمودن دانش کسب شده و همچنین چگونگی انتقال و بومی سازی فناوری سلول های بنیادی پرتوان القایی به مراکز تحقیقاتی کشور تاکید نمود و اعضای جلسه در خصوص تعریف پروژه ای مشترک فی ما بین انستیتو پاستور ایران و مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین کشور ژاپن در حوزه سلول‌های پرتوان القایی (ips) به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZJ61