توانمندی دانشمندان ایرانی در انجام پژوهش های ویرایش ژنوم

جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر صنعتی معاون پژوهشی و دکتر زمردی پور رئیس پژوهشکده زیست فناوری پزشکی و جمعی از اساتید هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در تاریخ 11/16/ ۹۷ در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول‌های بنیادی، جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر صنعتی معاون پژوهشی و دکتر زمردی پور رئیس پژوهشکده زیست فناوری پزشکی و جمعی از اساتید هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در تاریخ 11/16/ ۹۷ در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر شمس آرا عضو هیات علمی پژوهشگاه به ارائه‌ی گزارشی در رابطه با بررسی ظرفیت های موجود جهت همکاری‌های بین المللی پرداخت و عنوان کرد: نشست های مشترکی جهت بررسی همکاری در پروژه‌ی ژن درمانی بیماری تالاسمی ماژور از طریق CRISPR/Cas9 در قبرس برگزار شد. وی از یک سو توانمندی محققان در ایجاد مدل‌های حیوانی مناسب در این پژوهشگاه و وجود پروژه های مشترک بین المللی از سوی دیگر را از جمله موارد مثبت همکاری با قبرس دانست.

در همین راستا دکتر حمیدیه ضمن اشاره به توسعه همکاری‌های بین المللی عنوان کرد: کانال ارتباطی که پژوهشگاه توانسته با کشور قبرس داشته باشد می‌تواند بیانگر آینده‌ پژوهشی مناسب با این کشور باشد. دبیر ستاد افزود: جهت صرفه جویی ارزی و انجام سریع تر پروژه‌های ملی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول‌ های بنیادی تلاش کرده است برخی از امکانات مورد نیاز برای پروژه های حوزه‌ی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را در کشور فراهم کند. هرچند با تمام مشکلات در ابتدای این راه هستیم. وی تاسیس مزرعه حیوانات کرمان که دارای موش های نقص ایمنی هستند را از جمله این موارد دانست.

در انتهای جلسه دکتر سلیمانپور عضو هیات علمی پژوهشگاه به ارائه‌ی نقشه مرکز ویرایش ژنوم پرداخت.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zkhi