ترمیم و بهبود عملکرد قلب آسیب دیده با کمک سلول درمانی

دانشمندان مشاهده کردند پیوند سلول های بنیادی به قلب انسان توانایی ترمیم بافت آسیب‌دیده و بهبود عملکرد قلب را دارد.

 

شایع ترین علت مرگ و میر در سراسر جهان بیماری های ایسکمیک قلبی است که به دلیل کاهش جریان خون به قلب ایجاد می شود. هنگامی که مسیر جریان خون به قلب مسدود می شود، سلول های عضله قلبی می میرند. این وضعیت انفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی گفته می شود.

در این مطالعه که در مجله npj Regenerative Medicine منتشر شد، دانشمندان از یک پروتکل جدید و منحصر به فرد استفاده کردند که در آن سلول های بنیادی پرتوان کشت شده در آزمایشگاه را به سلول های پیش ساز عضله قلب، که می توانند به انواع مختلفی از سلول های قلبی تبدیل شوند، تمایز دادند.

طبق نتایج مشاهده شده در مطالعات قبلی، پیوند سلول‌های عضله قلبی که قبلاً در حال تپش بودند، عوارض جانبی کشنده‌ای به همراه داشت. عوارض مشاهده شده شامل آریتمی بطنی و ضربان‌ غیرطبیعی قلب می باشد.

روش جدید توسعه یافته توسط محققان Duke-NUS شامل پیوند سلول های قلبی بدون تپش، به قلب آسیب دیده است. پس از انجام این پیوند، سلول ها گسترش یافتند و ریتم بقیه سلول های قلب را به دست آوردند و به همین دلیل احتمال بروز آریتمی به نصف کاهش یافت.

 

لینک خبر:

https://www.thehansindia.com/life-style/health/new-stem-cell-based-therapy-can-repair-damaged-heart-improve-function-801930

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZWtw