تحقیقات نشان می‌دهند سلول‌های ایمنی، بسته‌هایی از تلومرها را به سلول‌های T می‌رسانند و به آن‌ها کمک می‌کنند عملکرد "مبارزه با ویروس" خود را در طول زمان حفظ کنند

هنگامی که یک مهاجم خارجی مانند یک ویروس وارد بدن می‌شود، سلول های T به سرعت تقسیم می‌شوند و تعداد آنها سریعا افزایش می‌یابد. دانشمندان پیش‌تر می‌دانستند که سلول‌های T از تلومراز، آنزیمی که تلومرها را گسترش می‌دهد، به منظور مبارزه با از دست رفتن تلومر در طی این تقسیم سریع (که در طول زمان می‌تواند منجر به کوتاه شدن تلومرها و در نهایت پیری شود) استفاده می‌کنند.

 

هنگامی که یک مهاجم خارجی مانند یک ویروس وارد بدن می‌شود، سلول های T به سرعت تقسیم می‌شوند و تعداد آنها سریعا افزایش می‌یابد. دانشمندان پیشتر می‌دانستند که سلول‌های T از تلومراز، آنزیمی که تلومرها را گسترش می‌دهد، به منظور مبارزه با از دست رفتن تلومر در طی این تقسیم سریع (که در طول زمان می‌تواند منجر به کوتاه شدن تلومرها و در نهایت پیری شود) استفاده می‌کنند. اما تلومراز برای جلوگیری از پیری سلول T کافی نیست و دانشمندان را به جستجوی مکانیسم کلیدی دیگری وا‌ می‌دارد که مسئول حافظت در برابر پیری سلول T باشد.

مانند تمام سلول‌های بدن، سلول‌های ایمنی نیز با گذشت زمان پیر شده، کمتر و کمتر قادر به مبارزه با عفونت، سرطان و بیماری می‌باشند. پیش‌تر محققان براین باور بودند که روند پیری و ضعیف شدن سلول‌ها، که به پیری سلولی معروف است، پیامد اجتناب‌ناپذیر عفونت و زمان است. اما مطالعه‌ای که در ماه سپتامبر در Nature Cell Biology منتشر شد، نشان می‌دهد که تعامل میان سلول‌های T و سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی‌ژن (APCs) در اوایل پاسخ ایمنی به ویروس‌ها، ممکن است تعیین کند که سلول‌های T با چه سرعتی زوال ‌یابند.

تلومرها توالی‌های طولانی و تکرار شونده‌ای از DNA هستند که در انتها کروموزوم‌های یوکاریوتی قرار دارند و از آن‌ها در برابر فرسایش محافظت می‌کنند. با افزایش سن سلول ها، تلومرهایشان با هر تقسیم سلولی کوتاه و کوتاه تر شده تا اینکه در نهایت، دیگر نمی‌توانند تقسیم شوند. مطالعه جدید نشان می‌دهد که پس از عفونت، سلول‌های APC، سلول‌هایی که در ابتدا پاسخ ایمنی سلول‌های T را با ارائه یک آنتی‌ژن خارجی آغاز می‌کنند، تلومر‌های خود را برش داده و به سلول‌های T، سلول‌های سفید خونی که با ویروس‌ها مبارزه می‌کنند، می‌رسانند. این عمل، تلومرهای سلول های T دریافت کننده را تا 30 برابر بیشتر از تلومراز گسترش می‌دهد. محققان دریافتند هنگامی که سلول‌های APC تلومرهای خود را به سلول‌های T می‌رسانند، این سلول‌ها پیکربندی مشابه سلول‌های بنیادی پیدا می‌کنند که پیری آن‌ها را به تاخیر می‌اندازد. محققان هم چنین دریافتند این تعامل، ایمنی طولانی مدت را در موش ها تقویت کرده و نشان می‌دهد که این یافته می‌تواند راه را برای واکسیناسیون کارآمدتر هموار کند.

 

منبع :

 https://www.the-scientist.com/news-opinion/t-cells-ward-off-aging-with-help-from-their-friends-70505

 

 

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zmov