تبدیل سلول‌های بنیادی ضربان قلب به سلول‌های مغزی توسط دانشمندان

محققان دانشگاه ویرجینیا و همکارانشان توانستند با خاموش کردن یک ژن باعث شوند سلول‌های بنیادی که در مسیر تبدیل شدن به سلول‌های قلبی بودند، مسیر خود را تغییر دهند و به سلول‌های مغزی آینده تبدیل شوند.

محققان دانشگاه ویرجینیا و همکارانشان توانستند با خاموش کردن یک ژن باعث شوند سلول‌های بنیادی که در مسیر تبدیل شدن به سلول‌های قلبی بودند، مسیر خود را تغییر دهند و به سلول‌های مغزی آینده تبدیل شوند. این می‌تواند با اجازه دادن به دانشمندان برای درک بهتر چگونگی تأثیر ژن‌های خاص بر رشد بدن و نقشی که در بیماری‌های رشدی ایفا می‌کنند، به درمان‌های جدیدی منجر شود. سلول‌های بنیادی مانند یک بوم خالی هستند. آنها "پرتوان" هستند، به این معنی که می‌توانند به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شوند. این فرآیند تبدیل که به کانال‌سازی معروف است شامل مراحل متوالی است. قبلاً تصور می‌شد که وقتی سلول‌های بنیادی کانالیزه شدن را آغاز کردند، نمی‌توانند مسیر خود را تغییر دهند و به انواع سلول‌های دیگر تبدیل شوند.

با این حال، محققان Saucerman در مؤسسه Gladstone در سانفرانسیسکو، به رهبری Benoit G. Bruneau، از تکنیک‌های ویرایش ژنوم CRISPR برای خاموش کردن ژن Brm در سلول‌های بنیادی موش‌های تخصصی به سلول‌های قلب استفاده کردند. در نتیجه سلول‌های موش پروتئینی به نام برهما را از دست دادند. Brm خاموش شد و از تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های قلب تپنده جلوگیری کرد. آن‌ها همچنین از پیش‌سازهای قلب به پیش‌سازهای سلول‌های مغزی تبدیل شده بودند.

https://news.virginia.edu/content/scientists-transform-beating-heart-stem-cells-brain-cells

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zj8t