تأثیر همه‌گیری کووید-19 بر اهدای سلول‌های بنیادی غیرخویشاوند جهانی در سال 2020 - گزارش انجمن جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز

همه‌گیری کنونی COVID-19 تأثیر بی‌سابقه‌ای بر سیستم‌های مراقبت بهداشتی ملی از جمله پیوند سلول‌های بنیادی خونساز (HSCT) دارد. در اوایل همه‌گیری، این امر باعث شد تا شبکه جهانی پیوند خون و مغز و انجمن اروپایی پیوند خون و سلول های بنیادی خونساز، دستورالعمل‌هایی را در مورد مراقبت از بیماران نیازمند HSCT منتشر کنند.

 

همه‌گیری کنونی COVID-19 تأثیر بی‌سابقه‌ای بر سیستم‌های مراقبت بهداشتی ملی از جمله پیوند سلول‌های بنیادی خونساز (HSCT) دارد. در اوایل همه‌گیری، این امر باعث شد تا شبکه جهانی پیوند خون و مغز و انجمن اروپایی پیوند خون و سلول های بنیادی خونساز، دستورالعمل‌هایی را در مورد مراقبت از بیماران نیازمند HSCT منتشر کنند. از آنجایی که انجمن جهانی اهداکنندگان مغزاستخوان (WMDA) همکاری جهانی را به نفع اهداکنندگان سلول های بنیادی و بیماران پیوندی ترویج می کند، پژوهشگران تأثیر همه گیری COVID-19 بر تعداد اهدای سلول های بنیادی خونساز (HSC) افراد غیرخویشاوند را بررسی کردند. فعالیت‌های WMDA شامل ثبت سالانه تعداد و جزئیات اهدای غیرخویشاوندHSC در سطح جهانی و جمع‌آوری در گزارش روندهای جهانی (GTR) است. از WMDA GTR 2020 برای بررسی روند اهداهای HSC غیرخویشاوند در طول همه‌گیری COVID-19 در سطح جهان، در هر قاره و در هر کشور/منطقه با مقایسه آن با WMDA GTR 2019 جهت این بررسی استفاده شد.

کمک‌های HSC از اهداکنندگان غیرخویشاوند سلولهای بنیادی خون محیطی و مغز استخوان  به میزان 3.5%  از 20330 در سال 2019 به 19623 در سال 2020 کاهش یافت، در مقایسه با نرخ رشد سالانه +3.9% از سال 2015 تا 2019، این دوره در سال 2015 که دارای کندترین رشد بوده، نرخ رشد آن +0.5 درصد ثبت گردیده که پیش از این سابقه نداشته است. کاهش 3.5 درصدی شامل کاهش 29.0 درصدی برای مغز استخوان اهدایی و افزایش 2.6 درصدی برای سلول های بنیادی خون محیطی است که منجر به کاهش سهم نمونه سلول های بنیادی خونساز از موارد اهدایی  HSC  غیرخویشاوند از 19.3 درصد در سال 2019 به 14.2 درصد در سال 2020 می‌شود. سهم اهدای HSC نیازمند حمل و نقل بین قاره ای از 24.6 درصد در سال 2019 به 21.9 درصد در سال 2020 کاهش یافته است. همچنین تعداد محموله های واحد خون بند ناف (CBU) در سطح جهان 3.5 درصد از 2851 به 2750 کاهش یافته است.

کاهش تعداد اهداهای غیرخویشاوندHSC در سال 2020 نشان دهنده تأثیر همه گیری COVID-19 است. دلایل آن می‌تواند شامل اختلال در استفاده از گزینه انتقال به دلیل محدودیت‌های سفر، در دسترس بودن کمتر اهداکننده، تغییرات جزئی در انتخاب اهداکننده (اهداکننده‌های خویشاوند و هاپلو یکسان در مقابل اهداکنندگان غیرخویشاوند) و اولویت‌بندی بیماران مبتلا به بیماری‌های حاد باشد. کاهش محسوس در مجموعه‌های نمونه سلول های بنیادی خونساز و محموله‌های بین قاره‌ای/برون مرزی را می‌توان با فرآیندهای پیچیده لجستیکی و افزایش خطر قرار گرفتن در معرض COVID-19 برای اهداکننده در طول یک عمل جراحی توجیه کرد. این مشاهدات با داده های منتشر شده در مراحل اولیه همه گیری مطابقت دارد. با توجه به اینکه این محصول در حال حاضر برای حمل و نقل در دسترس است، انتظار می رفت استفاده از CBU به عنوان منبع سلول های بنیادی بندناف افزایش یابد. با این حال، در مقیاس جهانی داده‌های ما افزایش استفاده از CBU را نشان نمی‌دهد که نشان می‌دهد تصمیم‌گیری بالینی در مورد استفاده از CBU به عنوان منبع سلول‌های بنیادی در طول همه‌گیری تغییر نکرده است.

موفقیت مدیریت این بیماری همه گیر COVID-19 مانند مرکز ثبت اهداکننده یا بانک نمونه بندناف به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله: کیفیت و اندازه مخزن اهداکننده غیرخویشاوند قبل از همه گیری / موجودی CBU؛ داشتن شبکه ای مستحکم از مراکز جمع آوری و پیوند با قابلیت انتقال بیماران و اهداکنندگان به بیمارستان های موجود در مناطق کمتر آسیب دیده؛ تغییر سوی اهدا از سوی اهداکنندگان ملی؛ پاسخ سریع و کافی به چالش های حمل و نقل بین المللی؛ همکاری با مقامات ملی/بین المللی و همکاری با همکاران بین المللی.

کاهش HSCT غیرخویشاوند که واقعاً انجام شده اند می‌تواند بزرگ‌تر از ارقام ما در مورد نمونه های اهدایی HSC باشد، زیرا در زمان‌هایی در طول همه‌گیری، اکثریت واضحی از همه محصولات منجمد شده بودند. این رخداد قبل از همه گیری نسبتاً نادر بود و توسط برخی از مراکز ثبت کنندگان اهداکننده گزارش شده است که مقدار مشخصی از این محصولات منجمد شده تزریق نمی شوند.

ظهور انواع جدید COVID-19 که باعث ایجاد امواج جدید بالقوه و کاهش جذب اهداکنندگان و بانکداری CBU در طول سال 2020 شد، می‌تواند بر میزان اهدا در سال‌های آینده تأثیر بگذارد. با این حال، از گزارش‌های حکایتی چندین مرکز ثبت اهداکننده یا بانک نمونه بندناف دریافتیم که سطح اهدای HSC در سال 2021 به حالت عادی بازگشته یا افزایش یافته است. بنابراین، چشم‌انداز اهدا و پیوند HSC مثبت است، به‌ویژه از آنجایی که سازمان‌ها اکنون برای مقابله با هر نوع کووید مخل در فرایند عملکرد آنها مجهزتر هستند.

در نتیجه، با وجود چالش‌های لجستیکی و سایر چالش‌های ناشی از همه‌گیری، مبادلات جهانی محصولات HSC ادامه و تنها اندکی کاهش یافت. این یک دستاورد فوق‌العاده توسط مراکز ثبت اهداکننده یا بانک های نمونه بندناف، مراکز جمع‌آوری/پیوند، پیک‌ها و همه اهداکنندگان غیر خویشاوند داوطلب است و گواهی بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی است که از طریق WMDA تسهیل می‌شود.

https://www.nature.com/articles/s41409-022-01667-w

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZkFt