بیو ایمپلنت‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی و قابل نگهداری برای آرتریت

محققان در حال توسعه درمان‌هایی هستند که مفاصل را قبل از فرسودگی حفظ می‌کنند.استئوآرتریت یک بیماری پیشرونده است که در آن لایه محافظ غضروف مفصلی که سطح اتصالی استخوان‌ها را در مفاصل محافظت می‌کند، تحلیل می‌رود.

 

محققان در حال توسعه درمان‌هایی هستند که مفاصل را قبل از فرسودگی حفظ می‌کنند.استئوآرتریت یک بیماری پیشرونده است که در آن لایه محافظ غضروف مفصلی که سطح اتصالی استخوان‌ها را در مفاصل محافظت می‌کند، تحلیل می‌رود. درنتیجه این تحلیل حرکت مفاصل را محدود کرده و باعث درد مزمن می‌شود. پس از فرسایش غضروف مفصلی، جراحی تعویض مفصل تنها راه حل درمان دائمی است که ارائه می‌شود.

محققان در حال توسعه یک بیوایمپلنت مبتنی بر سلول‌های بنیادی و قابل انجماد هستند که می‌تواند غضروف مفصلی را قبل از شروع آرتریت ترمیم کند. آنها کارایی آن را در مدل‌های حیوانی نشان داده‌اند. ارائه این درمان به کلینیک‌ها در حال حاضر با کمک 6 میلیون دلاری موسسه پزشکی احیا کننده کالیفرنیا در حال انجام است.

پس از استخراج کندروسیت‌های مفصلی از hESCs در شرایط آزمایشگاهی، تیم Evseenko مزایای این سلول‌ها را بررسی کردند. این تیم ضایعات کانونی در غضروف‌های مفصلی در خوک‌های زنده ایجاد کردند و سلول‌ها را در دوزهای متعدد و با حامل‌های مختلف آزمایش کردند. ارزیابی‌ها شامل تزریق مستقیم سلول‌های غضروفی مفصلی آزاد و جاسازی سلول‌های غضروفی مفصلی در داربست غشای کلاژن بود. پیوند تعبیه شده در غشاء بهترین نتایج را به همراه داشت و به بیومپلنت Plurocart تبدیل شد. غشای کلاژن خوک یک داربست تایید شده بالینی است که توسط Vericell ساخته شده و در حال حاضر در دندانپزشکی استفاده می‌شود.

https://www.genengnews.com/topics/translational-medicine/stem-cell-based-cryopreservable-bioimplants-for-arthritis/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZFUv