از سوی محققان صورت گرفت؛

به کارگیری فناوری جدید برای مقابله با ببماری سرطان خون

محققان در مطالعات جدید خود فناوری جدیدی را برای مبارزه با سرطان خون به کار گرفته اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، با توجه به اینکه والروبیسین (Val-IL ها )برای از بین بردن  سلول های سرطانی مورد نیاز بود نتایج ازمایشات نشان می دهد این روش می تواند به طور موثر سرطان خون را درمان کند.

براساس این گزارش، والروبیسین، یک مولکول شیمیایی چربی دوست شبیه به دانوروبیسین، که عمدتاً در درمان سرطان مثانه استفاده شده است.

در مقاله ای که اخیراً در Cell Death & Disease منتشر شده است، استفاده مجدد از این مولکول برای ایجاد ایمونولیپوزوم های حامل والروبیسین (Val-ILs) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این در حالی است که به دلیل ماهیت چربی دوست، والروبیسین به راحتی در ترکیب لیپیدی نانوذرات ادغام می‌شود و به آن اجازه می‌دهد تا، پس از تزریق به بدن، سلول‌های سرکوبگر سیستم ایمنی را به طور موثر هدف قرار دهد و در نتیجه سرطان‌ را به طور موثر درمان کند.

هنگامی که Val-ILها در جریان خون تزریق می شود، به سرعت به مغز استخوان و طحال می رسد، مناطقی که اغلب تحت تأثیر سرطان قرار می گیرند.

براساس این گزارش، در آزمایش‌هایی که روی موش‌های پیوند شده با سلول‌های لوسمی انسانی (لوسمی لنفوبلاستیک حاد سلول B، لوسمی لنفوبلاستیک حاد سلول T، یا لوسمی حاد میلوئیدی) انجام شده است، Val-ILها سلول‌های سرطانی را به طور موثر هدف قرار دادند.

فقط مقدار کمی والروبیسین برای از بین بردن این سلول های سرطانی مورد نیاز بود که نشان می دهد این روش می تواند به طور موثر سرطان خون را درمان کند.

Val-ILها همچنین توانایی محافظت از سلول های بنیادی سالم را در طول پیوند سلول های بنیادی نشان دادند و خطر آلودگی توسط سلول های سرطانی را کاهش دادند. این یک مزیت قابل توجه برای استفاده بالینی جهت پیوند مغز استخوان است.

در آزمایش‌های بیشتر با سلول‌های لنفوم در موش، Val-ILها سلول‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در طحال را مورد هدف قرار دادند که به کاهش سرعت گسترش سرطان کمک کرد. موثرترین Val-ILها، آن‌هایی هستند که حامل آنتی بادی هایی علیه نشانگرهای خاص (CD11b یا CD223) بودند که به ترتیب سلول های سرکوبگر مشتق از میلوئید (MDSC) یا پروتئین LAG-3 بر روی سلول های T را هدف قرار می دهند.

این تحقیق نشان می دهد که نه تنها Val-ILها موثر هستند، بلکه تولید آنها نیز آسان است و آنها را به یک رویکرد جدید امیدوارکننده برای درمان سرطان خون تبدیل می کند. این فناوری نوآورانه، با کنترل نانوذرات هدفمند، می‌تواند روشی دقیق‌تر و مؤثرتر برای از بین بردن سلول‌های سرطانی ارائه دهد.

 

لینک اصلی خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-06-valrubicin-immunoliposomes-technology-hematological-cancer.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z8ky