به بیماران ام اس می توان پیوند سلول های بنیادی را به عنوان اولین درمان در اولین کارآزمایی جهانی ارائه داد

اولین کارآزمایی جهانی که بررسی می‌کند آیا می‌توان از پیوند سلول‌های بنیادی در بیماران مبتلا به ام اس «تهاجمی» به‌عنوان خط اول درمان استفاده کرد. مطالعه ای که توسط دانشگاه شفیلد و بیمارستان های آموزشی شفیلد NHS Foundation Trust راه اندازی شد، این درمان پیشگام را در بیماران مبتلا به ام اس بسیار فعال که به درمان دارویی پاسخ نمی دهد یا به عنوان اولین درمان برای بیماران مبتلا به فرم تهاجمی التهابی و بیماری نورودژنراتیو که به درمان پاسخ نمی دهد، آزمایش می کند.

 

اولین کارآزمایی جهانی که بررسی می‌کند آیا می‌توان از پیوند سلول‌های بنیادی در بیماران مبتلا به ام اس «تهاجمی» به‌عنوان خط اول درمان استفاده کرد. مطالعه ای که توسط دانشگاه شفیلد و بیمارستان های آموزشی شفیلد NHS Foundation Trust راه اندازی شد، این درمان پیشگام را در بیماران مبتلا به ام اس بسیار فعال که به درمان دارویی پاسخ نمی دهد یا به عنوان اولین درمان برای بیماران مبتلا به فرم تهاجمی التهابی و بیماری نورودژنراتیو که به درمان پاسخ نمی دهد، آزمایش می کند.

مطالعه 2.3 میلیون پوندی StarMS ، اکنون در چندین سایت در سراسر بریتانیا راه اندازی شده است. این اولین موردی است که میزان مؤثر بودن پیوند سلول‌های بنیادی خونساز اتولوگ (AHSCT) را در مقایسه با چهار درمان دارویی بسیار مؤثر دیگر که در آزمایش‌های بالینی امیدوارکننده بوده‌اند (آلمتوزوماب، اوکرلیزوماب، اوفاتوموماب و کلادریبین) مقایسه می‌کند. این کارآزمایی بر اساس نتایج کارآزمایی برجسته MIST است که اولین بار در جهان بود که نشان داد پیوند سلول های بنیادی می تواند ناتوانی بیماران مبتلا به ام اس را معکوس کند. این کارآزمایی همچنین نشان داد که AHSCT بهتر از داروهای اصلاح کننده بیماری موجود در آن زمان در کاهش خطر تجمع ناتوانی در بیماران مبتلا به شکل بسیار فعال بیماری عمل می کند.

کارآزمایی جدید StarMS، که از طریق همکاری موسسه ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت (NIHR) و شورای تحقیقات پزشکی (MRC)  تامین مالی می‌شود، از جایی که کارآزمایی تحقیقاتی MIST متوقف شد، شروع می‌شود تا اثربخشی و ایمنی AHSCT  را مقایسه کند. در برابر این درمان های بسیار موثر این کارآزمایی همچنین جایگاه آینده AHSCT را به عنوان یک گزینه درمانی خط اول برای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس "تهاجمی" تعیین خواهد کرد.

پس از تکمیل، یافته‌های کارآزمایی StarMS می‌تواند مراقبت از هزاران نفر را متحول کند که از مولتیپل اسکلروزیس که شایع‌ترین بیماری التهابی و عصبی مزمن سیستم عصبی مرکزی در بزرگسالان جوان است و 100000 نفر در بریتانیا و 2.3 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند، را تحت تاثیر قرار ‌دهد. این آزمایش در 19 مرکز بریتانیا اجرا خواهد شد. هر شرکت‌کننده به‌طور تصادفی برای دریافت پیوند سلول‌های بنیادی یا یکی از جدیدترین درمان‌های بسیار مؤثر برای درمان بیماری اختصاص داده می‌شود. متخصص مغز و اعصاب، باسیل شاراک، استاد افتخاری نورولوژی بالینی در دانشگاه شفیلد و مشاور مغز و اعصاب در بیمارستان‌های آموزشی شفیلد و بنیاد NHS، گفته است: در حال حاضر، هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد، اما پیشرفت‌های عظیمی در سال‌های اخیر حاصل شده است. ، با آزمایش MIST که امیدی دوباره به افرادی که با این وضعیت ویرانگر زندگی می کنند ارائه می دهد. اکنون می‌خواهیم این تحقیقات را با در نظر گرفتن آخرین پیشرفت‌ها در درمان‌ها به‌روز کنیم. پروفسور شارک، که همچنین محقق اصلی در مرکز تحقیقات بیومدیکال شفیلد انستیتوی ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت (NIHR) است، افزود: این همچنین می‌تواند شواهد محکمی را برای ما فراهم کند که نشان دهیم AHSCT می‌تواند به عنوان خط اول ارائه شود. درمان برای کسانی است که به شکل تهاجمی این بیماری مبتلا هستند.

محقق ارشد، جان اسنودن، پروفسور افتخاری در دانشگاه شفیلد و مشاور هماتولوژیست در بیمارستان آموزشی شفیلد، بنیاد NHS Trust افزوده است: پیوند سلول های بنیادی خونساز اتولوگ در تثبیت و حتی معکوس کردن ناتوانی در بیماران خاص با چندگانه بسیار مؤثر است. این کارآزمایی میزان خوب و ایمن بودن AHSCT را در مقایسه سر به سر با آخرین درمان های پیشرو برای ام اس اندازه گیری می کند. به این ترتیب، ما امیدواریم که بتوانیم جایگاه دقیق AHSCT را در مسیرهای درمانی مدرن برای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شدید مشخص کنیم. چنین تحقیقات همچنین ممکن است بینش های مهمی را در مورد ناهنجاری های اساسی سیستم ایمنی که در وهله اول باعث ایجاد ام اس می شوند، ارائه دهد.

دکتر سارا راولینگ، مدیر اجرایی تحقیقات و امور خارجی در انجمن ام اس، گفت: HSCT می تواند زندگی را تغییر دهد و برخی از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بعد از دریافت آن علائم خود را تثبیت یا حتی بهبود می بخشند. ما در حال حاضر به اندازه کافی درباره مزایا یا ایمنی HSCT در مقایسه با سایر درمان های اصلاح کننده بیماری که بسیار مؤثر هستند، اما مانند HSCT، می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند، نمی دانیم.

تیم تحقیقاتی همچنین به دنبال انجام مطالعاتی در آزمایشگاه برای درک مکانیسم دقیقی است که AHSCT را قادر می‌سازد تا بیماران را با موفقیت درمان کند و از نشانگرهای زیستی مختلف برای مشاهده میزان پاسخ بدن به پنج درمان ارائه شده در کارآزمایی استفاده خواهد کرد. در نهایت مطالعه پیوند سلول‌های بنیادی اتولوگ در مقابل آلمتوزوماب، اوکرلیزوماب، اوفاتوموماب یا کلادریبین در بیماری ام اس عودکننده (Star-MS) از طریق واحد تحقیقات کارآزمایی‌های بالینی دانشگاه شفیلد پشتیبانی و ارائه می‌شود.

https://www.sheffield.ac.uk/news/ms-patients-could-be-offered-stem-cell-transplants-first-line-treatment-new-world-first-trial

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZVRv