برگزاری نشست هم اندیشی اجرای پروژه پیوند جزایر لانگراهانس پانکراس

جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و جمعی از استاتید پژوهشگاه رویان و مرکز تحقیقاتی-درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مورخ 16 شهریور ماه 1399 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی بنیادی، جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و جمعی از استاتید پژوهشگاه رویان و مرکز تحقیقاتی-درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مورخ 16 شهریور ماه 1399 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

امروزه گزینه کلینیکی امیدوار کننده جهت درمان دیابت نوع 1، درمان های نوین مبتنی بر سلول و پیوند جزایر لانگرهانس پانکراس می باشد. بیماران دیابتی می بایست به صورت مادام العمر از تزریق انسولین برای کنترل قند خون خود استفاده کنند. علاوه بر این که این بیماران در معرض عوارض ثانویه دیابت از جمله نفروپاتی، رتینوپاتی، نوروپاتی و مشکلات قلبی عروقی هستند، خطر کمای ناشی از افت قند خون همواره آن ها را تهدید می کند. هم اکنون ثابت شده است که پیوند جزایر لانگرهانس می تواند باعث کاهش عوارض کوتاه مدت و بلند مدت دیابت شود.

پیوند جزایر لانگرهانس پانکراس می تواند قدم موثری برای درمان بیماران ذکر شده در کشور باشد و بار اقتصادی زیادی را از دوش خانواده های دارای بیماران دیابتی و نیز سیستم سلامت کشور بردارد و کیفیت زندگی بیماران را بالا ببرد. لذا با توجه به اهمیت موضوع ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی حمایت از پروژه تحقیقاتی مذکور را در دستور کار قرار داد.

این نشست جهت هم اندیشی در خصوص پیشبرد هرچه بهتر پروژه پیوند جزایر لانگراهانس پانکراس، نحوه اجرای طرح و همکاری فی مابین پژوهشگاه رویان و مرکز تحقیقاتی-درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار گردید و اعضا به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZXQp