برگزاری نشست با معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

جلسه ای با حضور دکتر باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر حمیدیه دبیر ستاد و جمعی از اساتید مورخ 4 تیر‌ماه 1401 در محل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار گردید.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری ­های سلول­ های بنیادی، جلسه ای با حضور دکتر باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر حمیدیه دبیر ستاد و جمعی از اساتید مورخ 4 تیر‌ماه 1401 در محل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار گردید.

در این جلسه ابتدا دکتر معدنی به تشریح فعالیت های ستاد در سال های اخیر پرداخت و اظهار داشت: از سال 1398، جمهوری اسلامی ایران در رتبه‌بندی جهانی اسکوپوس توانست رتبه 13 جهان و رتبه اول منطقه و بالاتر از کشورهای ترکیه، رژیم اشغالگر قدس و سایر کشورهای خاورمیانه را کسب کند. رشد قابل توجه تعداد شرکت‌های دانش بنیان این حوزه از 2 شرکت در سال 1392 به بیش از 200 شرکت در سال 1400 و تولید بالغ بر 600 محصول مبتنی بر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نیز از دیگر دستاوردهای این حوزه می باشد.

سپس دکتر امیرخانی ضمن اشاره به رسالت و ماموریت ستاد مبنی بر راهبری ظرفیت های کشور در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: اولویت‌های ستاد به نحوی برنامه‌ریزی گردیده است که بتوان به زیر ساخت های لازم جهت آموزش و تربیت نیروی انسانی، توسعه فناوری‌ و تولید محصولات ذیربط دست یافت و در نهایت پاسخ به نیازهای درمانی را فراهم نمود.

در ادامه دکتر حمیدیه ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری دوره‌های مهارت آموزی در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: این دوره‌ها علاوه بر تأمین نیازهای حرفه ای متخصصین می تواند در برخورداری از درمان‌های نوین از جمله علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نیز موثر باشد.

همچنین افزود: مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه ها، یکی از مهمترین زیرساخت های توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در کشور بوده که در استان های بزرگ و کلان منطقه های علوم پزشکی کشور ایجاد و در حال گسترش هستند. این مراکز با تمرکز بر حیطه هایی چون آموزش، تحقیقات و تربیت منابع انسانی ، توسعه فناوری و تجاری سازی و بازار محصولات سلولی و توسعه خدمات بالینی مبتنی بر فناوری علوم سلولی فعالیت دارند که خوشبختانه مذاکرات و توافقات مطلوبی به منظور تثبیت ساختار آنها صورت پذیرفته است.

سپس دکتر عارفیان مدیر آموزش، پژوهش و توسعه منابع انسانی ستاد گفت: توسعه رشته مقاطع مورد نیاز حوزه سلول‌های بنیادی در سطح دانشگاه‌های کشور طی سالیان اخیر با رشد خوبی همراه بوده است. توسعه روزافزون علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سطح جهان از جمله ایران نیز ستاد را بر آن داشته است که پیشنهاد توسعه رشته‌های مرتبط در سطح علوم پایه شامل کارشناسی ارشد را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه نماید.

همچنین دکترعارفیان افزود:  براساس نقشه جامع علمی کشور وسند توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در برنامه های ستاد سلول های بنیادی ، توسعه و ترویج علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در بدنه دانش آموزی و دانشجویی کشور در اولویت قرار گرفته است. برای این امر فعالیت های گوناگونی از جمله برگزاری المپیاد دانشجویی با همکاری وزارت علوم صورت پذیرفته است که امید می رود با همکاری وزارت بهداشت نیز این المپیاد برگزار گردد.

در ادامه دکتر حاجتی و دکتر کوهپایه زاده به ارائه توضیحاتی پیرامون برگزاری دوره‌های مهارت آموزی در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و ایجاد رشته مقاطع جدید پرداختند.

سپس دکتر باقری فرد ضمن ارائه راهنمایی های لازم گفت: در سال‌های اخیر، علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی رشد بسیار پرشتابی پیدا کرده و جایگاه ویژه‌ای در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان‌ها یافته ‌است لذا می بایست همگام با رشد آن حرکت نمود.

در پایان اعضا به بحث و گفت و گو پرداختند.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Znnu