برگزاری سی و چهارمین جلسه کارگروه شرکت های دانش بنیان ستاد : ارائه طرح های فناورانه با محوریت محصولات و تجهیزات حوزه سلول ‏های بنیادی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی سی و چهارمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبردی ستادو دکتر محمدی مدیر فناوری، تجاری‏‌سازی و بازار ستاد و با حضور بیش از 30 نفر از نمایندگان شرکت های فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 30  شهریور ماه 1399 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت های مادی و معنوی از ستاد، فناوران از شرکت های مختلف هفت طرح فناورانه ارائه کردند.

در ابتدا دکتر فارسی نژاد از شرکت دانش بنیان ترمیم بافت سینا به ارائه طرح با عنوان " راه اندازی بانک تحقیقاتی سلول های بنیادی مزانشیمی پالپ دندان انسان " پرداخت. این پروژه که با همکاری  دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سازمان انتقال خون ایران و شرکت دانش بنیان ترمیم بافت سینا انجام خواهد شد، با هدف جداسازی، پرورش و نگهداری از سلول های بنیادی پالپ دندان های شیری و جداسازی، پرورش و نگهداری از سلول های بنیادی مزانشیمی بالغین در دست اقدام قرا گرفته است.

در ادامه مهندس افژول از شرکت دانش‎ بنیان بهین زیست ارامه طرحی با عنوان " طراحی وساخت داربست ورقه‌ای جهت جوانسازی و درمان آسیب‌ها و پیری پوست " ارائه کرد. از موارد کاربرد این داربست می توان به ساخت داربست با هدف ترمیم آسیب‌های پوستی، درمان و جلوگیری ازآسیب به لایه ها و اجزای پوستی نظیر کلاژن و الاستین در اثر افزایش سن، درمان سوختگی‌های خفیف، درمان اسکارهای، پوستی ناشی از سوختگی، درمان لک‌های پوستی و درمان التهاب‌های پوستی اشاره کرد.

در بخش بعدی این نشست دکتر زیرک ساز مدیرعامل شرکت سل‎ تک فارمد در این جلسه درخصوص لزوم تاسیس اتحادیه شرکت های فعال در حوزه سلول‎های بنیاد ی و پزشکی بازساختی تاکید کرده و از کلیه نمایندگان شرکت های حاضر در جلسه درخواست کردند در این مسیر ایشان را همراهی نمایند.

پس از آن دکتر گلکار از شرکت دارو درمان برنا به ارائه طرح "بهینه سازی و افزایش مقیاس تولید فاکتور رشد کراتینوسیتی" پرداخت. هدف طرح،  تولید فاکتور رشد کراتینوسیتی با خلوص، فعالیت زیستی و پایداری مناسب به منظور استفاده در کشت بافت و توسعه فراورده دارویی است. فاکتور رشد کراتینوسیتی با اتصال به گیرنده خود در کبد، ریه، پانکراس، مری، مخاط دهان و زبان موجب تمایز و بلوغ سلول‌های اپیتلیالی می شود و نقش مهمی در روندهای مختلف فیزیولوژیک دارد مانند رشد سلولی، توسعه رویان و ترمیم بافت.

به عنوان چهارمین طرح دکتر دائمی طرح " بومی‌سازی فرایند ساخت ماده موثره داروی ضدویروس آسیکلوویر از مواد اولیه" را ارائه کرد. این دارو باعث جلوگیری از ویروس هرپس در افراد دارای نقص ایمنی با کاهش طول مدت زمان بیماریو حذف سریعتر عوامل می شود. از دیگر کاربردهای مهم آسیکلوویر میتوان در درمان بیماری ویروس واریسا زوستر اشاره کرد که عامل دو بیماری آبله مرغان و زونا است. همچنین نتایجی حاکی از تاثیر این دارو در روند بیماری HIV دارد. در واقع آسیکلوویر با کاهش سرعت پیشرفت بیماری HIV در بیمارانی که تحت درمان ART نیستند هزینه بیماران را کاهش داده است.

پس از آن دکتر ابراهیم زاده از شرکت شرکت آریان ملل آبادیس طرح با عنوان " تولید پروتز سر رادیوس قابل جذب از جنس منیزیم پوشش داده شده با NADH : مطالعه برون-تنی و درون-تنی " را ارائه کرد. در این طرح پیشنهاد شده است که به جای فلزات مورد استفاده سابق و یا پروتزهای سیمانی از فلز منیزیم در ساخت پروتز استفاده شود. با بررسی‌های متعدد بر روی زیست مواد مختلف، منیزیم تنها فلزی است که در بدن به هر میزان که جذب شود سمیتی از خود نشان نمی‌دهد و بصورت کامل توسط بافت بدن جذب خواهد شد. منیزیم از استحکام مناسبی برخوردار است که برعکس دیگر بیوفلزات، محافظت تنشی کمتری ایجاد می‌کند و استخوان سازی را بهبود می‌بخشد. اما مشکل اصلی منیزیم تجزیه سریع و کنترل نشده آن است.

ششمین طرح با عنوان " دستگاه مش گرفت و صفحات پیوند پوست در افزایش سطح پوست پیوندی جهت بازسازی و ترمیم نسوج سوخته درجه 3" را مهندس سلطانی از شرکت ویرا طب جراح ارائه کرد. این گروه از دسته بندی محصولات برای برداشت و توسعه پوست می باشد که شامل دستگاه های مش گرفت، صفحات پیوند پوست و انواع تیغه درماتوم می باشد. از دستگاه مش گرفت برای توسعه پوست به نسبت های مختلف با صفحات مخصوص استفاده می گردد. کاربرد آن در جراحی های پیوند پوست در بیماران حادثه دیده در اثر سوختگی درجه 3 بوده که زمان کمتر و طراحی بسیار ارگونومیک تری گردد.

به عنوان آخرین طرح شرکت امرافرژن به ارائه طرح تولید کیت (HLA-B-Associated disease (B*07,*08,*27,*51,*52,*57) بر پایه مولکولی " پرداخت. مزیت های نسبي تولید این کیت در ایران عبارت است از جایگزین کردن روش مولکولی با روش سرولوژیک، دقت بالای شناسایی آلل های مذکور، عدم ارائه جواب منفی و مثبت کاذب، قدرت تشخیص بالای پزشک جهت درمان صحیح و جلوگیری از خروج بی رویه ارز از کشور.

همچنین لازم به ذکر است پس از ارائه هریک از طرح ها برخی از حاضرین و بالخص سرمایه گذاران نمایندگان شتابده های حاضر در جلسه به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص موارد مطرح شده پرداختند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZqWp