برگزاری سی و پنجمین جلسه کارگروه شرکت های دانش بنیان ستاد : ارائه طرح های فناورانه با محوریت محصولات و تجهیزات حوزه سلول ‏های بنیادی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی و حیوانات آزمایشگاهی

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی سی و پنجمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، با حضور فیزیکی و مجازی بیش از 40 نفر از نمایندگان شرکت های فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 11  آبان ماه 1399 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور کاهش خطر ابتلای افراد به ویروس کووید 19 امکان حضور مجازی نیز فراهم شده بود، در این پنج شرکت فناور به منظور دریافت حمایت های مادی و معنوی از ستاد، طرح فناورانه خود را ارائه کردند.

در ابتدا دکتر نشتاعلی از شرکت دانش بنیان زیستاژن آفرین به ارائه طرح با عنوان "ساخت دستگاه توالی یاب سنگر" پرداخت. توالی­یابی سنگر یکی از با سابقه ترین انواع روش های توالی یابی DNA  که شامل سیستم های مکانیکی و الکتریکی برای تزریق ماتریکس، تثبیت ماتریکس و شستشوی لوله های مویینه خواهد بود، همچنین سیستم اپتیک مناسب و حساس به منظور شناسایی و توالی یابی DNA و بعلاوه سیستم نرم افزاری قدرتمند با قابلیت تغییر حالت دستگاه برای کاربردهای متنوع برای این دستگاه پیش‌بینی شده است.

در ادامه مهندس بهروزی از شرکت آرکا طرحی با عنوان " طراحی و ساخت چاپگر سه بعدی زیستی با مکانیزم نور فرابنفش جهت چاپ سه بعدی داربست های استخوانی و غضروفی برای کاربرد های درون تنی " به مصورت مجازی از بوشهر ارائه کرد. این پرینتر سه بعدی از مکانیزم نوری  Photo-Curingاستفاده می‎کد که محدودیت های چاپ سه بعدی ارگان هایی چون استخوان ها با هندسه پیچیده، یافت های غضروفی با الاستیسیته و خواص مکانیکی پیچده و حتی رگ ها و ارگان های حساس و آسیب پذیر بدن را رفع می کند. همچنین از NPS (2-nytrophenyl phenyl sulfide) به عنوان جذب کننده طیف نوری فرابنفش در سیستم تابشی استفاده شده است و داربست مورد نظر را با دقت و رزولوشن 37 میکرون چاپ می کند.

پس از آن مهندس نوروزیان از شرکت تجهیز گستر امید ایرانیان به ارائه طرح " طراحی و ساخت قفس های    IVC  جهت نگهداری و پرورش موش های دارای نقص ایمنی SCID جهت مطالعات سلول های بنیادی و پزشکی بازساخت و دارو" پرداخت. کلیه مراکز تحقیقاتی جهت انجام پروژه های مختلف تحقیقاتی خود نیاز به موش های ترانسژنیک دارند و به منظور نگهداری این موش ها نیاز به قفس هایی با شرایط کاملا اختصاصی و کنترل شده می باشد که تمامی احتیاجات این مراکز در طراحی قفس ها لحاظ شده است.

به عنوان چهارمین طرح دکتر نوروزی نیا از شرکت پارسی ژن طرح " کارآزمایی بالینی درمان شخصی بر اساس سلول های بنیادی به منظور رویش مجدد موها در بیماران مبتلا به طاسی" را ارائه کرد. در این روش اصلاح الگوی اپی ژنتیک ، منجر به تغییر بیان ژن ها و نهایتا اصلاح در متابولیت ها و ترشحات سلول های بنیادی بیمار می شود. که  این موضوع منجربه احیا فولیکول های مو در افراد طاس خواهد شد.

در پایان دکتر دیده‌ ور از شرکت فناوران طب رویان طرح با عنوان "ساخت وبهینه سازی نمونه داربست پوشش دهنده سلولزی باقابلیت ضد درد وآنتی باکتریال برای پیوند سلولهاي بنیادي مزانشیمی وفیبروبلاست پوستی در جراحی های ترمیمی پیوند پوست " را ارائه کرد. سالیانه میلیونها بیمار به علت سوختگی در بیمارستان های سراسر دنیا بستری می شوند و بیش از 300.000 نفر به علت عوارض ناشی از سوختگی جان خود را از دست می دهند. فرآیند ترمیم در این بیماران معمولا به علت اختالالت خونرسانی و عفونت دچار مشکل میباشد و بسیاری از زخمها پس از ترمیم منجر به تشکیل اسکار میشوند. درمان استاندارد در سوختگی های عمیق استفاده از آلو یا آتوگرافت میباشد که از محدودیتهای آن میتوان به ایمنی زایی و محدودیت پوست کافی جهت پیوند اشاره کرد.

همچنین لازم به ذکر است پس از ارائه هریک از طرح ها برخی از حاضرین و بالخص سرمایه گذاران و نمایندگان شتابدهنده های حاضر در جلسه به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص موارد مطرح شده پرداختند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZV6p