برگزاری سی و هفتمین جلسه کارگروه شرکت های دانش بنیان ستاد : ارائه طرح های فناورانه با محوریت کارآزمایی بالینی، ارگانوئید و ترمیم زخم های پوستی

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی سی و هفتمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد و با شرکت حضوری و مجازی بیش از 30 نفر از نمایندگان شرکت های فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 28‎ام بهمن ماه 1399 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت های مادی و معنوی از ستاد، فناوران از شرکت های مختلف 10 طرح فناورانه ارائه کردند.

در ابتدا دکتر داوران از شرکت نانوسوفار دارو به طرح " تولیدپدهای نانولیف الکتروریسی شده حاوی ماده آنتی باکتریال برای ترمیم زخم های پوستی" پرداخت. هیدروژل ها شبکه های پلیمری سه بعدی آبگریز و مشبک هستند که تورم و عدم چسبندگی آنها و استفاده از رطوبت محیطی برای بهبود زخم و همچنین مقبولیت توسط بیمار ، این مواد را راهی بازار پانسمان زخم ها کرده است.

در ادامه مهندس سلطانی از شرکت فناوری ایده پردازان به ارائه طرح با عنوان "تولید نمونه صنعتی و طراحی فرآیند تولیدصنعتی اولتراسانتریفیوژ (60 هزار دور در دقیقه یخچالدار)" پرداخت. کاربرد اولترا سانتریفیوژها در تحقیقات پیشرفته آزمایشگاهی بیولوژي سلولي مولكولي، طراحي و توسعه داروها، بیوشیمي و نانوتكنولوژي بوده و فناوری آن در حال حاضر منحصرا در اختیار شرکت بکمن آمریکا می‎باشد. همچنین خانم دکتر سمیه سلطانی از همین شرکت طرح " انتقال دانش و همکاری بین المللی جهت توسعه و راه اندازی روش اسکرین داروهای ضد سرطان روده با استفاده از ارگانویید" را نیز ارائه کرد.

در ادامه دکتر خوری از شرکت شیمی سبز کیمیای گلستان به ارائه طرح " کیت بافت سه بعدی مهندسی شده قلبی " پرداخت. این شرکت در سال 1392 تاسیس شده و تاکنون موفق به ثبت 7 پتنت و ساخت حداقل سه دستگاه در زمینه های مختلف بررسی اثرات داروها بر روی نمونه های بافت خارج و داخل بدن  شده است.

به عنوان پنجمین طرح  دکتر سیمین فر از شرکت نیک رو تک به ارائه طرح " توسعه و ساخت دستگاه هاي ترمال سايكل PCR و PCR برخط (Real Time PCR)" پرداخت. این دستگاه در تشخيص بيماري‌هاي ويروسي و بيولوژيك حاد مانند HIV، هپاتیت و اخيرا Covid-19 بکار برده می شود.

در بخش بعدی این نشست دکتر لرنژاد و دکتر مدرسی از شرکت پیشگامان پژوهش آناهیتا طرح ایجاد مدل ارگانویید بیماری سیستمیک فیبروزیز انسان جهت بررسی اثرات مواد دارویی" را ارائه کرد. هدف اصلی شرکت فعالیت در حوزه شخصی سازی درمان و کمک به درمان اثربخش بیماران می باشد. به گونه ای که بر تحقیقات آزمایشگاهی و ساخت مدل های بافت بیماران درآزمایشگاه، تست داروهای موثر و بررسی تاثیر آنها بر روی مدل های بافت فرد،  بهینه سازی درمان فردی بیماران  (پزشکی فرد محور) با کمترین هزینه ، حداقل عوارض و بالاترین کیفیت درمانی تمرکز دارد.

پس از آن دکتر متقی پیشه از دانشگاه علوم پزشکی تهران طرح "کارآزمائی بالینی تعیین در اثربخشی فتوفرزیس با استفاده از کرایوپرزرویشن در درمان موارد GvHD مقاوم به استرویید کودکان" را ارائه کرد. با توجه به موارد بالای بیماران نیازمند پیوند سلولهای بنیادی عوارض پیوند بخصوص GVHD در بعضی بیماران و متاسفانه عدم پاسخ مناسب درمانی به درمانهای رایج، استفاده از فتوفرزیس در کاهش این عوارض سودمند بوده و در مواردی منجر به کاهش دوز داروهای ایمنوساپرسیو و نیز بهبودی محسوس بیماران خواهد شد.

 در ادامه دکتر همیشه کار از شرکت پیشروآوران پرگاس طرح " بهینه سازی و تولید سلول های بنیادی گیاهی، استخراج مواد موثره و درون پوشانی در سامانه نانولیپوزومی و فرمولاسیون ژل موضعی مغذی پوست بمنظور جوان سازی پوست و کارآزمایی بالینی آنها" را ارائه کرد. هدف این طرح تولید نسل جدید فرآورده های آرایشی ، بهداشتی و دارویی بر پایه دانش نانو با توجه به تقاضای بالای مصرف این محصولات در کشور است.

سپس دکتر نوری از دانشگاه علوم پزشکی تبریز به ارائه طرح "تولید محلول فریز و ذوب جنین و تخمک انسانی در آزمایشگاه های Art با استفاده از روش انجماد سریع" پرداخت.

به عنوان آخرین طرح خانم هادی پور از شرکت ترمیم آوای باران به ارائه طرح " تولید صنعتی محصول مزاگزوزوم مدیکال گرید برای درمان بیماران مبتلا به ARDS" پرداخت.

همچنین لازم به ذکر است پس از ارائه هریک از طرح ها برخی از حاضرین و بالخص سرمایه گذاران نمایندگان شتابده های حاضر در جلسه به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص موارد مطرح شده پرداختند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZNDq