برگزاری سی و هشتمین جلسه کارگروه شرکت های دانش بنیان ستاد : ارائه طرح های فناورانه با محوریت کارآزمایی بالینی در فناوری های نوین پزشکی بازساختی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی سی و هشتمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر سلطانی نژاد مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد و با شرکت حضوری و مجازی بیش از 40 نفر از نمایندگان شرکت‎ های فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 19‎ام اردیبهشت ماه 1400 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت های مادی و معنوی از ستاد، فناوران از شرکت های مختلف 9 طرح فناورانه ارائه کردند.
 
در ابتدا دکتر ابراهیمی از شرکت کیان ایمن سلول به ارائه طرح " ارزیابی اثر سلولهای کشنده طبیعی فعال در مبتلایان به تومورهای بدخیم مغزی (کارآزمایی بالینی فاز ۲ و ۳)" پرداخت. در حال حاضر در کل دنیا کشورهایی در حال توسعه کشت و تغییر ژنتیک سلولهای ایمنی (NK, DC, T cell) برای هدف گیری سرطان هستند.در ایران شرکت های کمی عهده دار کشت و دستورزی این سلول ها شده اند و هیچ مرکز استانداردی برای ارایه این نوع خدمات سلولی وجود ندارد.
 
در ادامه دکتر منصوری از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به ارائه طرح با عنوان " بررسی تاثیر اگزوزوم های مشتق شده از سلولهای بنیادی مزانشیمی پلاسنتا بر بهبود علائم بالینی و آزمایشگاهی بیماران مبتلا به لوپوس" پرداخت. لوپوس بیماری خودایمن است، که در آن سیستم ایمنی، به اشتباه علیه سلولهای بدن فعال شده و باعث آسیب به بافتهای بدن میشود. از این رو شناسایی استرتژی درمانی مناسب برای کنترل و کمک به کند شدن روند بیماری می تواند نقش بسزایی در کمک به بیمار و کاهش هزینه های درمانی ایفا نماید. 
 
پس از آن دکتر عرفانی از شرکت راکیزه ژن فناور مواد به ارائه طرح " طراحی کیت Multiplex PCR جهت تشخیص ویروس های EBV ، CMV، BK وJC و طراحی کیت تشخیص آنتی ژن گالاکتومانـان قارچی مورد استفاده در مراکز پیوند اعضاء" پرداخت. بیماران دریافت کننده پیوند اعضاء بدلیل دریافت داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مستعد انواع عفونت های فرصت طلب هستند که میتوانند منجر به رد پیوند و مرگ و میر گردند.
 
به عنوان چهارمین طرح آقای دکتر قزوینی از دانشگاه بقیه‎الله به ارائه طرح " بررسی ایمنی و اثربخشی داروی سورفاکتانت (بروکسورف) بر روی سلولهای ماکروفاژ ریه برای جذب هیالن از طریق برونکوسکوپی بر روی بهبود عملکرد ریوی پس از کووید-19 در بیماران مزمن ریوی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده چند مرکزی" پرداخت. با توجه به شیوع گسترده کرونا و طولانی شدن زمان دسترسی به واکسن و در نتیجه بروز و شیوع سویه های موتانت مختلف در کشور نیاز است تا از روش های درمانی مختلف و متنوع که پتانسیل بکارگیری را دارند استفاده گردد تا علاوه بر درمان موثرتر و سریعتر بیماران دچار کمبود یک منبع یا امکانات یا داروی یک نوع درمان خاص نشوند.
 
در بخش بعدی این نشست دکتر اکبری بیرگانی طرح " تولید مدل سرطانی زنوگرفت زبرافیش با هدف فرمول بندی ژن درمانی با استفاده از وکتور آدنوویروس (AAV) حاوی ژن خودکشی سلولی کاسپاز-9 القایی" را ارائه کرد. پیش‌بینی می‌شود در آینده ژن‌درمانی جای روش های مرسوم دارودرمانی را گرفته و در ۲۰ تا ۵۰ سال دیگر دارودرمانی به شکل فعلی مرسوم نخواهد بود. در حال حاضر آمریکا، اروپا و چین در این زمینه پیشگام می‌باشند و به نظر می‌رسد با روند رو به رشدی که در پیش‌گرفته‌اند به ‌زودی بزرگ‌ترین بازار داروهای ژن‌درمانی را در اختیار بگیرند.
 
پس از آن دکتر مدرسی از دانشگاه علوم پزشکی تهران طرح " تعیین ایمنی و اثر بخشی استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی در بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس" را ارائه کرد. بیماری سیستیک فیبروزیس به عنوان شایعترین بیماری ریوی اتوزومال مغلوب جهان می باشد که تا کنون درمان قطعی برای آن یافت نشده است.
 
 در ادامه دکتر شجاعی از شرکت آروین زیست بنیان طرح " استخراج و آماده سازی سلولهای بنیادی مناسب برای اهداف بازسازی و ترمیم دندان" را ارائه کرد. در این طرح با توجه به یافته های آنالیز سلولی و مولکولی مربوط به سلولهای بنیادی استخراج شده از بافتهای مختلف، منبع مناسب برای کاشت سلول جهت بازسازی دندان آسیب دیده و یا از دست رفته شناسایی میگردد.
 
در بخش بعدی این نشست دکتر اسماعیل زاده از شرکت پیشگامان سلامت اکسیر طرح " فیشورسیلانت حاوی نانو ذرات رمینرالیزه کننده و آنتی باکتریال هیدروکسی آپاتیت سایلنایز شده" را ارائه کرد. به دلیل افزایش پوسیدگی در دندان های خلفی اطفال بخصوص دندان موار اول که اولین دندان دائمی رویش یافته بدون جایگزین شیری در خلف آخرین دندان شیری می باشد، استفاده از روش های پیشگیری کننده از پوسیدگی نظیر فیشور سیلانت ها ضرورت می یابد. 
 
 به عنوان آخرین طرح دکتر جعفریان از دانشگاه علوم پزشکی تهران به ارائه طرح " تولید سلول های بنیادی پرتوان (iPSCs) مبتنی بر استفاده از تکنولوژی RNA غیر الحاق شونده در ژنوم انسانی" پرداخت. سلول های بنیادی پرتوان، به عنوان سلول هایی با قابلیت خودنوزایی و تمایز به انواع رده های سلولی خاص، در مطالعات پزشکی ترمیمی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این سلول ها با موفقیت در درمان بیماری های چشمی مورد استفاده قرارگرفته اند این سلولها مشکل رد ایمونولوژیـک پیوند را ندارند و کاربرد بسیار وسیعی در غربالگری و بررسی سمیت داروها و مدلسازی بیماریها دارند. همچنین با توجه به این کـه سلولهای iPS» خاص بیمار» را میتوان به راحتی تولید کرد، چشم انداز روشنی برای کاربرد درمانی این سـلولهـا در آینده وجود دارد.
 
همچنین لازم به ذکر است پس از ارائه هریک از طرح ها برخی از حاضرین و بالخص سرمایه گذاران نمایندگان شتابدهنده های حاضر در جلسه به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص موارد مطرح شده پرداختند.
کلمات کلیدی
//isti.ir/ZL9q