برگزاری بیست و یکمین جلسه کارگروه شرکت های دانش بنیان

بیست و یکمین جلسه "کارگروه شرکت‌های دانش‌بنیان" ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، مدیران عامل و نمایندگان شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها به سرپرستی مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد در تاریخ 9 بهمن ماه 1397، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، بیست و یکمین جلسه "کارگروه شرکت‌های دانش‌بنیان" ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، مدیران عامل و نمایندگان شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها به سرپرستی مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد در تاریخ 9 بهمن ماه 1397، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدا دکتر حمیدیه بر لزوم مشارکت مراکز تحقیقاتی فعال در ساخت تجهیزات مورد نیاز مرتبط با حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی تأکید نمود و افزود: می بایست قابلیت این دستگاه ها چند کاربردی باشد و بتوان با کمترین هزینه ممکن در درمان انواع بیماری های صعب العلاج از آن استفاده نمود.

در ادامه دکتر اسلامی فر توضیحاتی در مورد طرح ساخت کیت مبتنی بر تکنیک FISH برای آنالیز وضعیت کایمریسم در HSCT ارائه نمود و گفت: FISH یک تکنیک سیتوژنتیک مولکولی است که در آن از پروب های فلورسنت استفاده
می شود که در این طرح، طراحی و تولید پروب های فلورسنت ویژه کروموزومی و تکنولوژی هیبریداسیون ویژه مدنظر است. وی افزود: این پروب ها فقط با قسمت های خاصی از یک کروموزوم با درجه بالایی از همبستگی مرتبط هستند. وی اظهار داشت: مراحل کار به ترتیب عبارتند از طراحی پروب و پرایمرها، کلونینگ قطعات طراحی شده به عنوان پروب، بهینه سازی نشاندار کردن پروب ها، طراحی و ساخت بافر دناتوریشن/ هیبریداسیون، بهینه سازی بافر پروتئازی و بافر شستشو و محلول ها، تعیین غلظت و ترکیب پروب ها و در نهایت معتبر سازی کیت تولید شده با کیت های وارداتی است.

سپس دکتر صمدی کوچکسرایی با ارائه طرحی با عنوان ساخت هیدروکلوئید چسبنده و شفاف به عنوان زخم پوش پوستی بیان داشت که این زخم پوش از چند لایه تشکیل شده است که به محل زخم اکسیژن رسانی کرده و در عین حال از نفوذ میکروارگانیسم جلوگیری می کند پس از پیوند، زخم پوش به صورت ژل درآمده و ترمیم را تحریک می‌کند. زخم پوش برای درمان انواع زخم ها از جمله  زخم های دیابتی، زخم بستر و سوختگی مورد استفاده قرار می گیرد از مهمترین مزایای محصول قیمت ارزان و کیفیت بالای آن می باشد.

در ادامه، طرح "تولید کیت تشخیص سریع سنجش مرگ و بقای سلولی و سنجش آلودگی میکروبی" توسط دکتر حسین خانی ارائه شد. وی اظهار داشت: این روش یکی از حساس ترین روش ها برای سنجش آلودگی میکروبی است. دسترسی به دانش فنی این فناوری طی چندین سال کار تحقیقاتی در آزمایشگاه مطرح علمی به دست آمده است. نکته قابل توجه و مهم این است که این کیت فاز آزمایشگاهی و تحقیقاتی خود را گذرانده و مورد استقبال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان تنها محصول سنجش سریع میکروبی در کشور قرار گرفته است. این محصول به خوبی قابلیت رقابت با نمونه خارجی از نظر اقتصادی و حساسیت را داشته و می‌تواند به طور کامل نیاز کشور از واردات را مرتفع سازد.

 

 

در پایان مهندس دهقانپور به ارائه طرح در زمینه طراحی و ساخت دستگاه CliniMACS Prodigy پرداخت و گفت: این دستگاه در زمینه تولید و آماده‌سازی سلول های CAR-T که امروزه در درمان سرطان بسیار موفقیت آمیز بوده است کاربرد دارد. این دستگاه سلول های CAR-T را در فضای بسته و به صورت Clean آماده سازی کرده که محصول نهایی قابل تزریق به بیمار خواهد بود.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zhdi