برگزاری بیست و سومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل و هجدهمین کنگره فناوری سلول‌های بنیادی توسط پژوهشگاه رویان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، بیست و سومین کنگره بین‌المللی رویان چهارشنبه و پنج شنبه ۱۶ و ۱۷ شهریورماه در سالن همایش‌های رازی برگزار گردید. همزمان با برگزاری این کنگره، از برگزیدگان بیست‌ و یکمین جشنواره رویان نیز تقدیر شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، بیست و سومین کنگره بین‌المللی رویان چهارشنبه و پنج شنبه ۱۶ و ۱۷ شهریورماه در سالن همایش‌های رازی برگزار گردید. همزمان با برگزاری این کنگره، از برگزیدگان بیست‌ و یکمین جشنواره رویان نیز تقدیر شد.

به گفته معاون آموزشی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، حدود ۸۴ سخنران در سه برنامه کنگره تولیدمثل، کنگره سلول‌های بنیادی و سمپوزیوم پرستاری و مامایی سخنرانی داشته که ۴۹ نفر از این سخنرانان از ۲۱ کشور خارجی بودند.

دکتر شاهوردی چشم‌انداز این جشنواره را کاربردی کردن دانش‌های کسب شده حاصل از تحقیقات و همکاری‌های بین رشته‌ای است دانست و گفت: امیدواریم به این هدف دست یابیم.

رییس پژوهشگاه رویان تصریح کرد: یادگار دکتر کاظمی در این بیست و اندی سال، ثمرات قابل توجهی داشته است که از آن جمله می‌توان به ارتباط جامعه علمی کشور با جامعه علمی بین‌المللی، معرفی توانمندی‌های پژوهشگران ایرانی به محققان خارجی و ایجاد بستری مناسب برای تبادل اندیشه میان متخصصان تولید مثل و سلول‌های بنیادی اشاره کرد.

اغلب داروهای پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در ایران ساخته می‌شوند

دکتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با بیان این که پزشکی بازساختی دیگر جزئی از پزشکی شده است، گفت: بخش اقتصادی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دوران شیوع کرونا که همه شاخه‌های جدید پزشکی با افت مواجه بودند، در حال رشد بود. شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های نوپایی که در این حوزه در دنیا شکل می‌گیرد، سرعت بسیار زیادی پیدا کرده است.

وی با تاکید بر سند ملی گفت: سعی کرده‌ایم همه جای کشور را تحت نظر داشته باشیم و بر همین اساس، مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را تعریف کردیم. این مراکز جامع، سال گذشته با مکاتباتی که مابین معاونت علمی و فناوری و وزارت بهداشت انجام شد، به نام "مراکز نوآوری و سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی" تغییر کردند. ترکیبی از استاد، دانشجو، کارآفرین و سرمایه‌گذار در این فضا گرد هم می‌آیند. اگر این صنعت پیشرفت کند، دیگر مانند صنعت خودروسازی و داروسازی ما نخواهد شد و یک صنعت ملی واقعی است. از الف تا ی را می توانیم در کشور خود انجام دهیم.

دکتر حمیدیه با اشاره به تصمیم به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلول‌های بنیادی در سال‌های قبل گفت: آن زمان به ما خرده می‌گرفتند که اگر بر روی این موارد سرمایه‌گذاری کنید، پژوهش دیگر تعطیل و مقاله‌ها کم می شود. مقاله‌ها کم که نشد هیچ، بلکه با شتاب بیشتر افزایش یافت شد. در منطقه رتبه ما در تولید علم از رژیم اشغالگر قدس و ترکیه نیز بالاتر است. در میان کشورهای اسلامی، سالهاست که رتبه یک را داریم. در دنیا نیز در زمینه تولید علم در جایگاه سیزدهم ایستاده‌ایم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی تأکید کرد: بیش از ۴۰۰ پروژه دانشی و پژوهشی در سال‌های اخیر حمایت شده و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی راه‌اندازی شده است. راه‌اندازی المپیاد سلول‌های بنیادی نیز یکی دیگر از دستاوردهاست. در استان‌های خراسان شمالی و البرز پیشرفت این علم فوق‌العاده بوده است.

وی افزود: سعی کردیم بخش زیادی از انرژی خود را معطوف جوانان و نوجوانان کشور کنیم. اگر قرار است ایران پیشرفت کند، باید پژوهشگران جوان داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که محصولات متعددی در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور مجوز گرفته‌اند و در حال استفاده هستند، گفت: دستگاه پلاسما فرزیس توسط یکی از پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس ساخته شده است. تقریبا تمام داروهای پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز، ایران‌ساخت شده است و من خودم برای بیمارانم داروی ایرانی تجویز میکنم. این داروها ۱۰ برابر از داروهای هندی بی‌نام و نشان وارداتی بهتر است.

دکتر حمیدیه در پایان با بیان این که ما در گذشته گرفتار پیدا کردن یک سوزن بیوپسی در کشور بودیم، گفت: در حال حاضر، یک شرکت دانش بنیان در مشهد سوزن بیوپسی ساخته است و الان در شرف صادرات این محصول است. جنس این سوزن از نوع ایتالیایی و چینی بهتر است. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی از عدد ۲۱۰ گذشته است. خدا را شکر در مقاله‌ها، نام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهایی که محصولات تایید شده توسط سازمان غذا و دارو را تولید می‌کنند، دیده می‌شود.

 

https://www.straitstimes.com/singapore/stem-cells-to-regenerate-damage-knee-cartilage-offer-patients-hope?close=true

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zoeu