برگزاری اختتامیه نخستین رویداد چاپ سه بعدی زیستی کشور

دکتر مجید حاج حسینعلی مدیرعامل شرکت امید آفرینان مهندسی آینده در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در رابطه با نخستین رویداد چاپ سه بعدی زیستی کشور عنوان کرد: با توجه به افزایش روز افزون تعداد افراد حاضر در لیست انتظار عمل پیوند عضو و تعداد بسیار کم افراد اهدا کننده عضو در دنیا، تولید بافت‌های زنده و قابل پیوند در محیط آزمایشگاهی از چالش‌های پیش‌روی دانشمندان به شمار می‌رود.

دکتر مجید حاج حسینعلی مدیرعامل شرکت امید آفرینان مهندسی آینده در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در رابطه با نخستین رویداد چاپ سه بعدی زیستی کشور عنوان کرد: با توجه به افزایش روز افزون تعداد افراد حاضر در لیست انتظار عمل پیوند عضو و تعداد بسیار کم افراد اهدا کننده عضو در دنیا، تولید بافت‌های زنده و قابل پیوند در محیط آزمایشگاهی از چالشهای پیشروی دانشمندان به شمار میرود. هر چند روشهای مهندسی بافت توانسته اند تا حدودی به موفقیتهایی در این مسیر دست پیدا کنند، اما تلاشها برای ساخت بافت با هندسه و سلول هایی مشابه بافت بدن همچنان ادامه دارد. روش چاپ سه بعدی زیستی از جمله راه حلهای نوین در این زمینه است که امکان قرار گیری سلول و مواد مختلف را در هندسه ای مشابه بافت‌های بدن فراهم می‌کند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل پیچیدگی این فناوری و عدم دسترسی محققان کشور به دستگاه چاپگر زیستی سه بعدی در داخل کشور، تاکنون امکان استفاده از این روش در کشور فراهم نبوده است. خوشبختانه با همت تیم “امید آفرینان مهندسی آینده” و انجام دو سال کار تحقیقاتی فشرده و بین رشته ای، این دستگاه در داخل کشور بومی سازی و عملیاتی شده است و از ابتدای سال ۹۷ در اختیار محققان قرار گرفته است.

دکتر حاج حسینعلی عنوان کرد: با توجه به پیشرفت‌های سریع و استقبال گسترده محققان به ویژه در حوزه پزشکی، این شرکت از ابتدای بهمن ماه ۱۳۹۷ اقدام به برگزاری نخستین رویداد چاپ سه بعدی زیستی کشور در دانشگاه صنعتی شریف نموده است. هدف از برگزاری این رویداد، گسترش هر چه بیشتر فناوری چاپ زیستی و آشنایی با پتانسیل های موجود در کشور و هم افزایی تیم های فعال جهت بهره برداری و تجاری سازی فناوری های مرتبط با آن بوده است. همچنین به ابتکار شرکت امیدآفرینان، دستگاه چاپگر سه بعدی زیستی و ملزومات آن در اختیار تیم های مستعد دانشگاهی که به این دستگاه دسترسی نداشتند قرار گرفت که نتایج حاصل از کار این تیم ها نیز در آئین اختتامیه این رویداد ارائه خواهد شد.

آئین اختتامیه “نخستین رویداد چاپ سه بعدی زیستی کشور”، روز چهارشنبه 98/03/29 ساعت ۸:۳۰ صبح، با حضور جمعی از محققان و نیز جمعی از مقامات دولتی مرتبط با این حوزه در سالن همایش دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف برگزار میشود.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZwK1