با راه اندازی شرکت بیوتکنولوژی با پشتوانه ARCH با پلتفرم تحویل ژن اولتراسوند، ژن درمانی آکوستیک می شود

 کن گرینبرگ پس از تأسیس دو شرکت بیوتکنولوژی مبتنی بر ویروس، یکی برای درد و دیگری برای سرطان، تصمیم گرفت برای جدیدترین شرکت بیوتکنولوژی خود، SonoThera، در مسیر متفاوتی حرکت کند.



 کن گرینبرگ پس از تأسیس دو شرکت بیوتکنولوژی مبتنی بر ویروس، یکی برای درد و دیگری برای سرطان، تصمیم گرفت برای جدیدترین شرکت بیوتکنولوژی خود، SonoThera، در مسیر متفاوتی حرکت کند.

 SonoThera که در سانفرانسیسکو مستقر است، صبح دوشنبه اعلام کرد که 60.75 میلیون دلار برای توسعه ژن درمانی های جدید سرمایه پذیرفته است - که با واسطه امواج اولتراسوند انتقال ژن انجام می شود. گرینبرگ می گوید این رویکرد نوین می تواند چالش های عمده ای را که ژن درمانی های ویروسی مرسوم با آن مواجه است برطرف کند.

 گرینبرگ قبلاً Coda Biotherapeutics را تأسیس کرد که در حال توسعه یک درمان مبتنی بر ویروس آدنو مرتبط برای تسکین درد و بدخیمی است که می‌خواهد از یک ویروس انکولیتیک علیه سرطان استفاده کند.

 "من حدود 20 سال است که در فضای ژن درمانی فعالیت می کنم.  و در طی این زمان، اکثر کارها با ناقل های ویروسی انجام شده است، خواه AAV یا [لنتی ویروس]، یا تبخال، یا آدنوویروس، و همچنین برخی از سیستم های غیر ویروسی نیز در طی این سالیان مورد استفاده قرار گرفته اند،"

 این شرکت بیوتکنولوژی توسط گرینبرگ تاسیس شد.  مایکل دیویدسون، مدیر عامل نیوآمستردام فارما و یکی از بنیانگذاران Corvidia Therapeutics، که شرکت Novo Nordisk را در سال 2020 به قیمت 725 میلیون دلار خرید.  و استیو فاینشتاین از دانشگاه راش، که قبلاً عوامل تصویربرداری تشخیصی را اختراع کرده بود، به عنوان CSO SonoThera فعالیت خواهد کرد.  دیویدسون رئیس هیئت مدیره SonoThera است که استیون گیلیس از ARCH اکنون نیز عضوی از آن می باشد.

 دیوید شافر از دانشگاه کالیفرنیا-برکلی، که همچنین یکی از بنیانگذاران 4D Molecular Therapeutics است، به عنوان یک مشاور علمی برای این شرکت بیوتکنولوژی نوپا فعالیت می کند.

 ژن درمانی‌های سنتی که توسط ناقل‌های ویروس ارائه می‌شوند، با مشکلات ایمنی، از جمله مرگ بیمار مواجه شده‌اند، و درمان‌های تایید شده گرانی هستند.  دو هفته پیش، FDA، همژنیکس، ژن درمانی CSL را برای هموفیلی B تایید کرد، که این شرکت پس از آن 3.5 میلیون دلار برای هر درمان قیمت گذاری کرد که گران ترین درمان تک دوز در ایالات متحده شناخته می شود.

 اندازه ژن تحویلی نیز به اندازه ناقل ویروسی محدود می شود.  برای مثال، ناقل‌های AAV می‌توانند حداکثر محموله‌های 4.7 کیلو باز را با خود حمل کنند که این امر بیماری‌هایی را که ممکن است قادر به مقابله با آنها باشند محدود می‌کند.  و از آنجایی که آنها از ناقل های ویروسی استفاده می کنند، ژن درمانی را فقط می توان یک بار تجویز کرد.  زیرا که پس از آن، بدن در برابر ویروس پاسخ ایمنی ایجاد می کند.

 تعداد زیادی از شرکت های بیوتکنولوژی‌ جدید برای توسعه گزینه‌های جایگزینی که به گفته آنها می‌تواند محدودیت‌های ژن‌درمانی‌های قبلی را برطرف کند، رو آورده‌اند.  بیوتکنولوژی اسپانیایی SpliceBio از دو AAV برای ارائه ژن‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کند و در حال توسعه درمان‌هایی برای یک بیماری نادر چشمی است.  استارت‌آپ Hub-and-Spoke Replay، به رهبری آدریان وولفسون، رئیس سابق تحقیق و توسعه Sangamo، از یک وکتور HSV استفاده می‌کند که می‌گوید می‌تواند محموله‌های بزرگ‌تری را در خود جای دهد.

 Vector BioPharma نوعی "آدنوویروس" را معرفی می کند که می گوید می تواند بر محدودیت اندازه، پاسخ ایمنی و نگرانی های ایمنی غلبه کند.  ژن درمانی Apertura با پشتوانه Deerfield در حال توسعه AAV های سفارشی است که می توانند به اندام های سخت تری مانند مغز و کلیه وارد شوند.  و مانند SonoThera، Code Biotherapeutics روی یک گزینه غیر ویروسی کار می کند.



 گرینبرگ گفت که پلتفرم SonoThera می‌تواند بر چهار چالش اصلی ژن‌درمانی‌های کنونی فائق آید: پاسخ ایمنی، ظرفیت حمل بار، هزینه و هدفمندی سیستم در تحویل به اندامها.  SonoThera مواد حاجب اولتراسوند را با DNA از طریق IV تزریق می کند و سپس از یک کاوشگر اولتراسوند در اندام های هدف استفاده می کند که در آن انرژی صوتی غشای سلول را مختل می کند تا بار ژنتیکی وارد سلول و هسته شود.  گرینبرگ اشاره کرد که از آنجایی که DNA برهنه خیلی سریع تجزیه می شود، درمان با واسطه امواج اولتراسوند "در عرض چند دقیقه" انجام می شود.

 سرمایه پذیرفته شده جدید SonoThera برای توسعه پیش بالینی و کمک به این شرکت بیوتکنولوژی برای انجام کارهای مورد نیاز برای شناسایی نامزد اصلی استفاده خواهد شد.  او خاطرنشان کرد که SonoThera می‌خواست برنامه‌ای را انتخاب کند که «در آن بتوانیم در انجام تحویل ژن به مناطقی که دیگران به سادگی آن را به چالش می‌کشند منحصربه‌فرد باشیم، یا اینکه درمان ما دارای ویژگی‌هایی باشد که فکر می‌کنیم آن را بر دیگران برتری می‌دهد»،

 در مورد ورود به کلینیک، این شرکت بیوتکنولوژی هنوز راه هایی در پیش دارد.  گرینبرگ امیدوار است که اولین آزمایش فاز اول SonoThera در سال 2025 باشد.



https://endpts.com/gene-therapy-goes-acoustic-as-arch-backed-biotech-launches-with-ultrasound-gene-delivery-platform/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z1Rv