ایمونوتراپی نویدبخش درمان مشکل سرطان تخمدان HRP است

اخیراً داده‌هایی از یک کارآزمایی تصادفی کوچک نشان داد که یک ایمونوتراپی جدید، کنترل بیماری در سرطان تخمدان با نوترکیبی همولوگ (HRP) را به دنبال دارد.

 

اخیراً داده‌هایی از یک کارآزمایی تصادفی کوچک نشان داد که یک ایمونوتراپی جدید، کنترل بیماری در سرطان تخمدان با نوترکیبی همولوگ (HRP) را به دنبال دارد.

پس از 3 سال پیگیری، گرچه میانگین بقای کل (OS) در بیمارانی که Gemogenovatucel-T (Vigil) را دریافت کرده بودند هنوز به دست نیامده بود؛ اما به نظر می‌رسید بیش از 41 ماه باشد. این در حالی است که میانگین بقای کل در بیمارانی که تحت درمان با دارونما قرار گرفته بودند تنها 26.9 ماه بوده است.

لازم به ذکر است  Gemogenovatucel-T یک ایمونوتراپی مبتنی بر تومور اتولوگ ترنسفکت شده با DNA است که دارای سه مکانیسم عمل به شرح ذیل می‌باشد:

  • شناسایی نئوآنتیژن مربوطه
  • سرکوب فاکتورهای رشد تومور-β1 و β2
  •  بیان فاکتور محرک کلونی گرانولوسیت-ماکروفاژ در ریز محیط تومور

همچنین در این روش، میانگین بقای بدون عود (RFS) تقریباً دو برابر بیشتر از استفاده از دارونما بوده است و تجزیه و تحلیل میانگین زمان بقای محدود (RMST)، بهبود آماری قابل توجهی را در OS و RFS به نفع بیمارانی که ایمونوتراپی دریافت کرده بودند نشان می‌دهد.

نتایج این پژوهش بدون عوارض جانبی درجه 3 و4 یا سندرم میلودیسپلاستیک مرتبط با درمان یا لوسمی میلوئید حاد بوده است.

در پایان داده‌های مبتنی بر پیگیری 3 ساله، حاکی از ایمنی و اثربخشی Gemogenovatucel-T می‌باشد و یک کارآزمایی فاز III درمان‌های نگهدارنده را توجیه می‌کند؛ به طوری که ایمونوتراپی همراه با داروهای شیمی درمانی Bevacizumab یا Niraparib در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان HRP به کار رود.

منبع:

  1. Rocconi RP, Monk BJ, Walter A, Herzog TJ, Galanis E, Manning L, Bognar E, Wallraven G, Stanbery L, Aaron P, Senzer N. Gemogenovatucel-T (Vigil) immunotherapy demonstrates clinical benefit in homologous recombination proficient (HRP) ovarian cancer. Gynecologic oncology. 2021 Jun 1;161(3):676-80.
  2. https://www.medpagetoday.com/hematologyoncology/ovariancancer/95956
کلمات کلیدی
//isti.ir/ZNnt