افزایش درمان های جدید CAR-T توسط شرکت های چین: ظهور یک ابرقدرت ایمونوتراپی

به نظر می‌رسد توسعه درمان‌های CAR-Tدر چین از تحقیقات انجام شده در غرب پیشی گرفته است. بین سال‌های 2010 و 2014، بیش از نیمی از CAR-Tهای تازه شناسایی شده توسط یک شرکت مستقر در ایالات متحده توسعه داده شدند.

به نظر می‌رسد توسعه درمان‌های CAR-Tدر چین از تحقیقات انجام شده در غرب پیشی گرفته است. بین سال‌های 2010 و 2014، بیش از نیمی از  CAR-Tهای تازه شناسایی شده توسط یک شرکت مستقر در ایالات متحده توسعه داده شدند. انتظار می‌رود تا سال 2021 این رقم به کمتر از یک سوم داروهای جدید کاهش یابد. دلیل این امر کاهش تمرکز آمریکایی‌ها بر CAR-Ts نیست، بلکه افزایش درمان‌های جدید CAR-T است که توسط شرکت‌های چینی ایجاد شده است. درمان‌های CAR-T نوع پیچیده‌ای از سلول‌درمانی هستند که در آن سلول‌های T ایمنی برای بیان گیرنده آنتی‌ژن کایمریک (CAR) که به پروتئین‌های خاص روی سلول‌های تومور متصل می‌شود، مهندسی می‌شوند.

در مقایسه با سایر داروها، CAR-T ها نیاز به رعایت دقیق ساخت و تجویز دارند که باعث می‌شود توسعه آن‌ها به منابع فشرده و پرهزینه تبدیل شود. توسعه آن‌ها در بخش‌های مختلف جهان به دلیل نیاز به ایجاد تحقیقات و توسعه قابل‌توجه، تولید و تخصص علمی کند پیش می‌رود. بیشتر درمان‌های CAR-T در ایالات متحده و شرکت‌های تجاری توسعه یافته‌اند؛ اما چین در این زمینه پیشتاز است و شش شرکت از ده شرکتی که از سال 2010 در توسعه شرکت داشتند، در چین مستقر هستند. در ایالات متحده، اکثر درمان‌های CAR-T توسط شرکت‌های داروسازی تولید می‌شوند.

در چین، متخصصین بیوتکنولوژی در این زمینه پیشرو هستند و 80 درصد داروهای آن‌ها از سال 2010 تا کنون CAR-T هستند. Legend Biotech تأییدیه FDA ایالات متحده را برای Carvykti (ciltacabtagene autoleucel)  دریافت کرد که در اوایل امسال با جانسن بیوتک در بیماری مولتیپل میلوم توسعه یافت. تاکنون، آژانس نظارتی چین تنها دو درمان CAR-t را تأیید کرده است؛ Yescarta از Gilead و Relma-cel از JW Therapeutics . درمان‌های CAR-T به یک آنتی‌ژن هدف در همه جا نیاز دارند که به طور ایده‌آل منحصراً در تومور بیان می‌شود و در مورد سرطان‌های هماتولوژیکی صدق می‌کند. توسعه این روش در تومورهای جامد چالش برانگیز بوده و همچنان ادامه دارد.

https://www.pharmaceutical-technology.com/analysis/tracking-the-rise-of-car-ts-in-china-the-dawn-of-an-immunotherapy-superpower/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zpku