همزمان با روز جهانی سرطان؛

افتتاح مرکز جامع خدمات سلول و ژن درمانی در بیمارستان مرکز طبی کودکان

همزمان با روز جهانی سرطان، مرکز جامع خدمات سلول و ژن درمانی جهت ارائه خدمات به کودکان مبتلا به بیماری های صعب العلاج با حضور مسئولان این حوزه افتتاح شد.

    

همزمان با روز جهانی سرطان، مرکز جامع خدمات سلول و ژن درمانی جهت ارائه خدمات به کودکان مبتلا به بیماری های صعب العلاج با حضور مسئولان این حوزه افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، همزمان با روز جهانی سرطان، مرکز جامع خدمات سلول و ژن درمانی با حضور دکتر دلیری رئیس هیات مدیره خیریه امید، دکتر ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر بدو رئیس مرکز طبی کودکان، دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر پارساپور نماینده ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجمع خیرین سلامت، دکتر حمیدیه دبیر ستاد و جمعی از اساتید و بزرگان این حوزه افتتاح شد.

مرکز جامع خدمات سلول و ژن درمانی کودکان از چهار بخش مجزا شامل: بخش پیوند سلول های بنیادی کودکان، بخش مراقبت های پس از پیوند (Post HSCT) و سلول درمانی ، بخش کلین روم یا اتاق تمیز و درمانگاه سرپایی و واحد جداسازی سلولی تشکیل شده است که تجمیع این بخش ها با یکدیگر امکان ارائه خدمات خون تخصصی پیوند سلول های بنیادی را به صورت ویژه برای کودکان فراهم می کند.

درصدی از بیماران پس از عمل پیوند به دلایل گوناگونی چون عوارض ناشی از پیوند و یا عفونت ها نیاز به بستری مجدد پیدا می کنند و تاکنون به علت نبود بخش مراقبت بعد از پیوند، در بخش های دیگر بیمارستان بستری می شدند.

در این راستا برای دستیابی به بهترین نتیجه در پیوند نیاز بود که امکانات درمانی پیشرفته پس از پیوند در یک بخش به صورت متمرکز وجود داشته باشد و در جوار بخش پیوند قرار گیرد تا بستری بیماران جهت انجام حمایت های پس از پیوند در بخش فوق تخصصی ویژه مستقل صورت پذیرد، از این رو  انجمن خیریه امید بر آن شد تا با کمک بیمارستان مرکز طبی و دانشگاه علوم پزشکی تهران  بخش Post HSCT یا مراقبتهای پس از پیوند را احداث و راه اندازی کند.

 

راه اندازی بخش پیوند سلولهای بنیادی ویژه کودکان در بیمارستان مرکز طبی

در راستای بهبود ارائه خدمات به کودکان نیازمند به پیوند سلول های بنیادی راه اندازی بخش اختصاصی پیوند در بیمارستان فوق تخصصی کودکان در سال 1395 به همت مسئولین بیمارستان مرکز طبی و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. در این راستا با توجه به نیازهای موجود و سابقه درخشان دکتر امیر علی حمیدیه، فوق تخصص خون، سرطان و پیوند سلولهای بنیادی کودکان با پیوند حدود 1200 کودک در بیمارستان شریعتی تصمیم بر آن شد وی به عنوان مسئول این پروژه از بیمارستان شریعتی به مرکز طبی کودکان انتقال یابند و با تخصیص فضا درساختمان شماره 3 مرکز طبی کودکان، با کمک مسئولین بیمارستان، وزارت بهداشت و  دانشگاه راه اندازی بخش و درمانگاه ویژه پیوند کودکان آغاز شد.

در مراحل ابتدایی احداث، این بخش با مشکلاتی از جمله مشکل سیستم تهویه، مشکل سیستم فیلترها و کمبود تخت مواجه بود که با کمک خیرین این مشکلات نیز مرتفع گشت و در نهایت در شهریور ماه سال 95 مرکز پیوند کودکان با بخش هایی نظیر بخش پیوند سلولهای بنیادی، درمانگاه و واحد جداسازی سلولی راه اندازی شد. از سال 95 تاکنون 220 پیوند سلولهای بنیادی برای انواع بیماریهای خونی، سرطانی، نقص ایمنی و متابولیک در این مرکز انجام شده که تجمیع تمامی بخش های ویژه کودکان در بیمارستان مرکز طبی از جمله ICU، کلیه کودکان، قلب وکودکان بر بهبود کیفیت پیوندها در دانشگاه علوم پزشکی تهران تاثیر بسزایی داشته است.

براساس این گزارش درحال حاضر در بخش مراقبتهای پس از پیوند (Post HSCT) و سلول درمانی ( بخش امید) علاوه بر تجهیز  این بخش به 5 تخت شامل 2 تخت ایزوله و ۳ تخت عمومی با امکانات مستقل مجزا، بستر ارائه همه امکانات درمانی پیشرفته و پس از پیوند نیز در جوار بخش پیوند را فراهم می کند و در نتیجه حمایت های پس از پیوند در بخش تخصصی ویژه فراهم شده است به طوری که امکان بستری بیماران نیازمند به سلول درمانی برای دیگر رشته های فوق تخصصی بیمارستان همچون اعصاب، قلب و غیره نیز فراهم می شود.

در اسفند ماه سال 96 ساخت این بخش توسط گروهی از خیرین انجمن خیریه امید آغاز شد. به همین منظور بخش مراقبت های  پس از پیوند (Post PHCT) بخش امید نامیده شد.

همچنین در راستای فراهم کردن امکانات فرآوری سلولی احداث بخش کلین روم یا اتاق تمیز نیز توسط جمع دیگری از خیرین انجمن خیریه امید، از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد تا مرکز جامع خدمات سلول و ژن درمانی کودکان، به صورت کامل ایجاد شود. در فضایی در حدود 80 متر این کلین روم ساخته شد که با توجه به تقسیم این فضا به دو فضای مجزا می توان در آن به طور همزمان فرآوری دو پروسه سلولی مجزا را انجام داد.

احداث این بخش در حالی آغاز شد که با گسترش روز افزون علم سلول درمانی و ژن درمانی، نیاز به آزمایشگاه تخصصی و اتاق تمیز (clean room) با امکانات پیشرفته جهت انجام فرآیندهای فرآوری سلولی و تولید فرآورده های روز دنیا و پیشروی هم سوی پیشرفته ترین کشور ها کاملا حس می شد.

  بازسازی و بهسازی درمانگاه سرپایی و واحد جداسازی سلولی به عنوان سومین قدم در جهت ارائه خدمات به بیماران جهت تکمیل مرکز جامع خدمات سلول و ژن درمانی کودکان بود که خیریه امید در کنار ساخت بخش های مراقبتهای پس از پیوند و اتاق تمیز (clean room)، اقدام به ساخت آن کرد تا این بخش نیز آمادگی هرچه بیشتر برای ارائه خدمت شایسته به کودکان نیازمند به پیوند در میهن عزیزمان ایران را دارا باشد.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZPgi