استفاده از میکروربات ها برای انتقال سلول ها به ناحیه هدف در درون بدن

اخیرا پیوند سلول های بنیادی یا سلول درمانی نقطه عطفی در تکنیک های پزشکی بازساختی بوده است اما به دلایلی مانند از دست رفتن سلول ها طی انتقال درون تنی آن ها، کارایی و ایمنی استفاده از آن ها پایین بوده است.


اخیرا پیوند سلول های بنیادی یا سلول درمانی نقطه عطفی در تکنیک های پزشکی بازساختی بوده است اما به دلایلی مانند از دست رفتن سلول ها طی انتقال درون تنی آن ها، کارایی و ایمنی استفاده از آن ها پایین بوده است. برای فائق آمدن بر این چالش، محققین یک میکرو ربات را بصورت داربست با استفاده از لیتوگرافی لیزری سه بعدی به صورت گرد و مارپیچ طراحی کرده اند.

استفاده از این ابزار موجب می شود که از دست رفتن سلول ها در بدن به کمک یک روش کنترل بی سیم و با استفاده از یک میدان الکتریکی خارجی به حداقل برسد و این در حالی است که پیوند سلول های بنیادی به صورت سریع تر و دقیق تر و به صورت هم زمان اتفاق می افتد. در حالی که پیش از این محققین این میکرو ربات ها را در محیط های بیرونی استاتیک تست کرده اند اما این مطالعه برای اولین بار سلول های بنیادی عصبی هیپوکامپی را روی میکرو ربات کشت کرد. این میکرو ربات ها سلول ها را به سلول های تخصصی آستروسیت، اولیگودندروسیت و نورون دسته بندی کردند و با موفقیت آن ها را به جایگاه هدف منتقل کردند. به اعتقاد محققان استفاده از این میکرو ربات می تواند کارایی سلول درمانی ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

Reference:https://robotics.sciencemag.org/content/4/30/eaav4317/tab-article-info

 


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zt32