استفاده از محیط رویی تغلیظ شده سلول های بنیادی مزانشیمی برای مقابله با دیابت

محققان در مطالعه ای جدید گزارش کرده اند که فاکتورهای مترشحه از hBM-MSCs می توانند بازسازی جزایر پانکراسی را افزایش دهند و همین امر می تواند زمینه ساز درمان های بازسازی کننده غیر سلولی(Cell-free) برای بیماران دیابتی باشد.

محققان در مطالعه ای جدید گزارش کرده اند که فاکتورهای مترشحه از hBM-MSCs می توانند بازسازی جزایر پانکراسی را افزایش دهند و همین امر می تواند زمینه ساز درمان های بازسازی کننده غیر سلولی(Cell-free) برای بیماران دیابتی باشد.

 آنالیزهای صورت گرفته نشان داده است که تزریق درون پانکراسی محیط رویی تغلیظ شده hBM-MSCs می تواند بازسازی جزایر را در یک رویکرد وابسته به دوز تحریک کند. در موش های مدل شده با استرپتوزتوسین برای بیماری دیابت، تزریق این محیط شرطی، هایپرگلیسمی را در آن ها به میزان قابل توجهی کاهش داد و سطح انسولین موجود در گردش خون را افزایش داده و تحمل گلوکز را در آن ها بالا برد. هر چند نتایج این مطالعه از استفاده از درمان های بازسازی کننده عاری از سلول برای بیماران دیابتی حمایت می کند اما برای رسیدن به قطعیت برای درمان دیابت با این رویکرد، نیاز به کارآزمایی های پیش بالینی و بالینی هدفمند و دقیق است.

Reference:https://stemcellsportal.com/journal-club-discussions/mesenchymal-stem-cell-study-takes-step-towards-cell-free-treatment-diabetes

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z6B2