استفاده از فناوری نانو برای افزایش دقت و کارآمدی سلول درمانی با CAR-T

روشی جدید از ادغام فناوری نانو و کارتی سل تراپی که کمک می کند تا درمان CAR-T وارد دوره جدیدی از درمان های هدفمند و کارآمد سرطان شود.

روشی جدید از ادغام فناوری نانو و کارتی سل تراپی که کمک می کند تا درمان CAR-T وارد دوره جدیدی از درمان های هدفمند و کارآمد سرطان شود.

این تحقیق در حال توسعه یک فناوری پیشرفته برای حل چالشی طولانی مدت در حوزه زیست پزشکی درخصوص نحوه تزریق مواد ژنتیکی به داخل سلول با دقت بسیار بالا اما بدون آسیب به ساختار پیچیده سلول، می باشد. به طور خاص، برای نانو تزریق های سلولی از نانو سوزن‌های الکترواکتیو قابل برنامه‌ریزی (NN) استفاده می‌کنند که آرایه‌های قدرتمندی از نانوساختارهای عمودی با نسبت تصویر بالا بوده که امکان دستیابی به درون سلول را با پتانسیل انتخاب نوع سلول، بهبود توان عملیاتی، کاهش نگرانی‌های ایمنی فراهم می‌کند.

سیتوپلاسم یک سلول زنده مکانی پویا است که در آن دسترسی درون سلولی و نقل و انتقال داروها به شدت محدود بوده و کمک می کند تا از عملکرد و رفتار سالم سلولی اطمینان حاصل شود. رویکردهای مرسوم و شناخته شده برای دسترسی به فضای داخل سلولی موثر هستند، اما معمولاً عملکرد سلول را به طور قابل توجهی مختل می کنند. وجود فناوری سوزن های نانویی ظرفیت دسترسی حداکثری به سلول را فراهم می کند و راه را برای درمان های پیشرفته درون سلولی هموار می کند. از مزایای سوزن های نانویی برای بسیاری از انواع سلول ها و بافت ها، می توان دسترسی سریع، کارآمد و کم هزینه به سلول ها را بیان کرد.

این فناوری تنها در کشتن سلول های سرطانی در شرایط آزمایشگاهی به اثبات رسیده است. محققین اکنون درحال بررسی کارایی ضد توموری سلول‌های CAR-T مهندسی‌شده با سوزن های نانویی در داخل بدن از طریق یک مدل پیوند زنوگرافت انسانی می باشند.

https://www.azonano.com/article.aspx?ArticleID=6544

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZVUw