استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی برای مدل سازی نارسایی قلبی

سندرم قلب چپ هیپوپلاستیک (HLHS) یک بیماری قلبی مادرزادی شدید با 30 درصد مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی (HF) در سال اول زندگی است؛ اما علت نارسایی قلبی اولیه ناشناخته باقی مانده است.

سندرم قلب چپ هیپوپلاستیک (HLHS) یک بیماری قلبی مادرزادی شدید با 30 درصد مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی (HF) در سال اول زندگی است؛ اما علت نارسایی قلبی اولیه ناشناخته باقی مانده است. کاردیومیوسیت‌های مشتق از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSC-CM) از بیماران مبتلا به سندرم قلب چپ هیپوپلاستیک نشان داد که نارسایی قلبی اولیه با افزایش آپوپتوز، نقص تنفسی میتوکندری، استرس ردوکس ناشی از باز شدن غیر طبیعی منافذ انتقال نفوذپذیری میتوکندری (mPTP) و پاسخ آنتی اکسیدانی ناموفق همراه است.

در مقابل، سلول‌های بنیادی پرتوان القایی از بیماران بدون نارسایی قلبی اولیه، تنفس طبیعی با پاسخ آنتی اکسیدانی بالا را نشان داد. رونویسی تک‌سلولی تأیید کرد که نارسایی قلبی اولیه با اختلال عملکرد میتوکندری همراه با استرس شبکه آندوپلاسمی (ER) همراه است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که استرس اکسیداتیو جبران نشده، زمینه‌ساز نارسایی قلبی اولیه در سندرم قلب چپ هیپوپلاستیک است. نکته‌ی مهم اینست که نقص تنفسی میتوکندری، استرس اکسیداتیو و آپوپتوز، با درمان با سیلدنافیل برای مهار باز شدن منافذ انتقال نفوذپذیری میتوکندری یا TUDCA برای سرکوب استرس شبکه آندوپلاسمی، بهبود یافت. این یافته‌ها با هم به استفاده‌ی بالقوه از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی بیمار برای مدل‌سازی نارسایی قلبی بالینی و توسعه روش‌های درمانی اشاره می‌کنند.

https://www.cell.com/cell-stem-cell/fulltext/S1934-5909(22)00101-1

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z6Lt