استفاده از سلول های بنیادی موش برای تولید تخمک در شرایط آزمایشگاهی

تیمی به سرپرستی پروفسور کاتسوهیکو هایاشی و دکتر تاکاشی یوشینو در دانشگاه کیوشو در فوکوکا ، ژاپن ، تحقیقی را انجام دادند که به رشد سلول های تخمک موش به طور کامل در شرایط آزمایشگاهی منجر شده بود.

 

تیمی به سرپرستی پروفسور کاتسوهیکو هایاشی و دکتر تاکاشی یوشینو در دانشگاه کیوشو در فوکوکا ، ژاپن ، تحقیقی را انجام دادند که به رشد سلول های تخمک موش به طور کامل در شرایط آزمایشگاهی منجر شده بود. قبلاً این تیم فرایندی را توسعه داده بود که به وسیله آن می توانستند سلولهای تخمک موش را از سلولهای بنیادی جنینی تولید کرده و با انکوبه کردن آنها در بافت فولیکول تخمدان گرفته شده از موش ، سلولهای بنیادی پرتوان (iPS) را القا کنند. این تحقیق گام بعدی در جهت توسعه گامتهای کاملاً ایجاد شده در شرایط آزمایشگاهی است. نتایج آنها به همراه تفسیر در مجله Science منتشر شده است.

پروفسور ریچارد اندرسون ، رئیس علوم باروری در دانشگاه ادینبورگ می گوید: "این یک کار بسیار جدی و کاربردی است." این گروه کارهای فوق العاده زیادی انجام داده است که منجر به این امر شده است ، اما این مقاله جدید واقعاً داستان گامتوژنز آزمایشگاهی را با انجام آن به روش کاملاً مشتق از سلول های بنیادی تکمیل می کند. "

سلول زایای اولیه باید تحت میوز قرار گیرد ، که با سیگنال رسانی سلولی ناشی از محیط موجود در فولیکول تخمدان امکان پذیر می شود. دستیابی به این فرایند در شرایط آزمایشگاهی بسیار دشوار است ، اما اگر قرار است گامت ها در آزمایشگاه خارج از بدن تولید شوند ، ضروری است.

برای غلبه بر این محدودیت ، تیم تحقیقاتی سلول های تخمک مشتق از سلول های بنیادی موش را در شرایطی قرار دادند که از سلول های موجود در فولیکول تخمدان تقلید می کرد. محققان مشاهده کردند که ساختارهای فولیکول مانند با نام rOvaroids ایجاد شده است ، که در آن میوز در تخمک اتفاق می افتد ، و هنگامی که از این تخمک های بالغ برای ایجاد جنین با اسپرم با استفاده از IVF استفاده می شود ، تولد زنده برای 5.2 درصد از جنین ها مشاهده شد. . تمام تولدهای زنده منجر به رشد موش ها در بزرگسالی شد.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z5Hr