استفاده ازمدل های مغزی برای پی بردن به منشا ژنتیکی بیماری شیزوفرنی

همواره مطالعه بیولوژی بیماری شیزوفرنی در سیستم های مدل به دلیل پیچیدگی ژنتیکی چنین بیماری های روانی چالش برانگیز بوده است.

همواره مطالعه بیولوژی بیماری شیزوفرنی در سیستم های مدل به دلیل پیچیدگی ژنتیکی چنین بیماری های روانی چالش برانگیز بوده است. مطالعات گسترده جمعیتی نشان داده است که اختلالات روانی، ویژگی های قابل توارثی هستند که صدها ژن در سراسر ژنوم در بروز این بیماری ها نقش دارند.

پژوهشگران در مطالعه ای به ارزیابی فرایندی پرداخته اند که به موجب آن نورون های جدید برای نقش های خاص متعهد می شوند. آن ها دریافته اند که تغییرات در بیان ژن ها طی دوره تکوین عصبی به طور قابل توجهی با خطر ابتلا به شیزوفرنی مرتبط است. در این رویکرد جدید آن ها ماهیت پلی ژنیک شیزوفرنی را با ردیابی تغییرات در بیان ژن های سلول های بنیادی عصبی انسانی در حال تکوین مورد بررسی قرار داده اند. با یکپارچه کردن پروفایل بیان ژن با داده های وسیع ژنومی خطر شیزوفرنی، محققان دریافته اند که بیان افتراقی ژن ها طی تکوین با خطر پلی ژنیک شیزوفرنی همراه است.

ایجاد پلت فرم کشت سلول های بنیادی عصبی و تولید نورون هایی که قابلیت مدل کردن بیماری های روانی را دارند، به محققین کمک می کنند که دریابند چگونه محیط های مختلف ممکن است روی خطر بیماری تاثیر گذار باشند و به درک زیست شناسی پشت پرده بیماری های ذهنی کمک می کند.

یافته های محققین در این مطالعه می تواند به شناسایی فرایندهای منجر به بیماری کمک کند. در این مطالعه مشخص شد که ژن هایی که نقش اولیه در بروز بیماری را دارند، در عملکرد سیناپسی نورون ها نقش دارند.

Reference:https://www.biologicalpsychiatryjournal.com/article/S0006-3223(18)31817-1/fulltext

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZrMi