استرس مثبت می‌تواند سلول‌های بنیادی دندان را در برابر بیماری مقاوم‌تر کند

استرس معمولاً به عنوان یک پدیده منفی در نظر گرفته می‌شود، اما محققان دریافتند استرس مثبت می‌تواند تغییرات خوبی را در سلول‌های بنیادی دندان ایجاد کند تا آن‌ها را در برابر آسیب و بیماری مقاوم کند.

استرس معمولاً به عنوان یک پدیده منفی در نظر گرفته می‌شود، اما محققان دریافتند استرس مثبت می‌تواند تغییرات خوبی را در سلول‌های بنیادی دندان ایجاد کند تا آنها را در برابر آسیب و بیماری مقاوم کند. مشخص شده است که استرس اکسیداتیو به علت کمبود اکسیژن، یک واکنش حفاظتی برای آسیب‌پذیری کمتر سلول‌های بنیادی دندان ایجاد می‌کند. زمانی که دندان در اثر پوسیدگی جدی یا ضربه دچار آسیب می‌شود، بافت زنده داخل آن در مقابل عفونت آسیب‌پذیر شده و هنگامی که بافت پالپ دندان به طور کامل عفونی می‌شود، گزینه‌های درمانی به برداشتن پالپ بیمار و پر کردن کانال خالی شده یا کشیدن دندان محدود می‌شود.  هدف از این ‌مطالعه ایجاد یک روش برای بازسازی پالپ دندان از دست‌ رفته است. درمان‌های مبتنی بر سلول های بنیادی روشی امیدوارکننده در بازسازی پالپ دندان است. پژوهشگران سلول ها را از نظر ژنتیکی تغییر دادند تا حالت پاسخ به شرایط اکسیژن کم را تقلید کنند و سلول پروتئینی را فعال کند که باعث ایجاد تغییرات آداپتیو ​​در سلولها می‌شود .

 محققان در این مطالعه اذعان داشتند که این سلول‌ها یک مکانیسم متابولیک را برای تولید انرژی در شرایط کم اکسیژن فعال می‌کنند و متابولیت‌های مضر تولید شده در شرایط استرس را از بین می‌برند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که سلول‌های ما دارای مکانیسم‌های انطباقی ​​برای استرس هستند که توسط چندین ژن کلیدی که معمولاً غیرفعال هستند، تنظیم می‌شوند. اگر بتوانیم این ژن‌ها را فعال کنیم، بیان پایین دست پروتئین‌های خاص می‌تواند سلول‌ها را در معرض آسیب کمتری قرار دهد. سلول‌های بنیادی دندان دارای ظرفیت ذاتی برای زنده ماندن در شرایط استرس هستند و هدف این مطالعه یافتن راه‌هایی برای استفاده از این ظرفیت و استفاده از استرس مثبت برای کمک به بازسازی بافت‌های دندانی است.

 

https://www.technologynetworks.com/tn/news/positive-stress-can-make-tooth-stem-cells-more-resistant-to-disease-365265

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZCZv