ارزیابی یک تراشه‌ی کبد انسان برای سم شناسی پیش بینی کننده: ارزیابی عملکرد و پیامدهای اقتصادی

فناوری ارگان روی تراشه(Organ-Chip) انسان این پتانسیل را دارد که کشف داروی پیش‌بالینی را مختل کند و موفقیت در توسعه دارو را با کاهش فرایندهای پاتوفیزیولوژی و پاسخ‌های بالینی در سطح اندام بهبود بخشد.

فناوری ارگان روی تراشه(Organ-Chip)  انسان این پتانسیل را دارد که کشف داروی پیش‌بالینی را مختل کند و موفقیت در توسعه دارو را با کاهش فرایندهای پاتوفیزیولوژی و پاسخ‌های بالینی در سطح اندام بهبود بخشد. کنسرسیوم نوآوری و کیفیت (IQ) که توسط چندین شرکت دارویی و بیوتکنولوژی برای رویارویی با این چالش تشکیل شده است، دستورالعمل‌هایی منتشر کرده است که معیارهایی را برای مدل‌های پیش‌بالینی واجد شرایط تعریف می‌کند. با این حال، ارزیابی سیستماتیک و کمّی ارزش پیش‌بینی کننده Organ-Chips  هنوز گزارش نشده است.

در گزارش پیش رو، 780 تراشه کبدی برای تعیین توانایی آنها در پیش بینی آسیب کبدی ایجاد شده با دارو ناشی از مولکول‌های کوچکی که توسط کنسرسیوم IQ به عنوان معیار شناسایی شده اند، تجزیه و تحلیل شدند. Liver-Chip دستورالعمل‌های صلاحیت را در قبال مجموعه‌ای از 27 داروی شناخته شده دارای سمیت کبدی و غیرسمی با حساسیت 80% رعایت کرد که این مقدار می‌تواند در صورت اصلاح اتصال پروتئین به 87% با اختصاصیت 100% افزایش یابد.

یک تحلیل ارزش اقتصادی محاسباتی نشان می‌دهد که با این عملکرد Liver-Chip می‌تواند سالانه 3 میلیارد دلار برای صنعت داروسازی به دلیل افزایش بهره‌وری تحقیق و توسعه تولید کند.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.12.14.472674v3

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zxrt