ارتباط پیوند سلول های بنیادی فریز شده با افزایش نرخ عود سرطان خون

تحقیقات اخیر نشان داد که بیماران مبتلا به سرطان خون که سلول‌های منجمد شده را دریافت کرده‌اند، نسبت به افرادی که سلول‌های جدید دریافت کرده‌اند، احتمال عود بیشتری دارند.

 

در آغاز همه‌گیری کرونا، طی برنامه ملی اهداکننده مغز استخوان اعلام شد که برای پیوند سلول‌های بنیادی باید سلول ها منجمد شوند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان داد که بیماران مبتلا به سرطان خون که سلول‌های منجمد شده را دریافت کرده‌اند، نسبت به افرادی که سلول‌های جدید دریافت کرده‌اند، احتمال عود بیشتری دارند.

محققان دلیل این تصمیم را چالش‌های لجستیکی ناشی از ممنوعیت سفر، تأخیر پرواز، لغو و مشکلات مربوط به دوره کرونا بیان کردند. علاوه بر این، اهداکنندگان در معرض خطر ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 قرار داشتند که نیاز به لغو پیوند در لحظه آخر بود.

با این حال، با توجه به یافته‌های محققین که در مجله Blood Advances منتشر شد، تفاوتی در بقای کلی (از زمان درمان تا مرگ به هر علتی) بین دو گروه وجود نداشت.

دانشمندان در این مطالعه نتایج 1543 دریافت کننده سلول های فریز شده را با نتایج 2499 دریافت کننده سلول های جدید و تازه مقایسه کردند. تفاوت عمده ای در میزان بقای کلی یک ساله (به ترتیب 74.6% و 76.9%)، مرگ غیر مرتبط با عود بیماری یا بقای بدون بیماری پیوند در برابر میزبان (GVHD) مشاهده نشد. با این حال، بقای یک ساله بدون بیماری (مدت زمانی که بیماران پس از درمان بدون علائم یا نشانه‌های بازگشت سرطان زندگی می‌کنند) در گروهی که سلول‌های بنیادی منجمد دریافت کردند کمتر بود، زیرا خطر عود بالاتری وجود داشت.

 

لینک خبر:

https://www.curetoday.com/view/frozen-stem-cell-grafts-linked-to-higher-relapse-rates-in-blood-cancer

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZTow