گوشت پاک: گوشتی مشتق از "سلول‌های بنیادی"

 گوشت تولید شده در آزمایشگاه به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جایگزین واقعی برای همتای خود در مزرعه است زیرا کارآفرینان میلیاردر و افراد مطرح در صنعت بر روی استارتآپهایی از سراسر حوزه نوپای «کشاورزی سلولی» سرمایهگذاری میکنندصنعت نوظهور گوشت پاک که از طریق سلولهای بنیادی مشتقشده از گاو، خوک، ماهی، گوسفند یا سایر دامها تولید میشود، این پتانسیل را دارد که بازار جهانی غذا را متحول کند و یک صنعت تریلیون دلاری جدید در این فرآیند ایجاد کند.

 صنعت گوشت پرورشی چندین حامی قدرتمند از جمله بیل گیتس و ریچارد برانسون دارداین تاجران اعتبار خود و 17 میلیون دلار را بر روی یک شرکت کوچک آمریکایی که از سلول های بنیادی حیوانات برای تولید محصولات جدید گوشتی استفاده می کند، سرمایه گذاری کردند.

 به طور خاص، گیتس و برانسون با Tyson Foods، DFJ، Atomico و Cargill پیوستند تا در استارت آپ Memphis Meats در سیلیکون ولی سرمایه گذاری کننداین شرکت گوشت گاو، مرغ و اردک را مستقیماً از منشا سلول های بنیادی حیوانی در آزمایشگاه تولید می کنداین شرکت نوپا زمانی به شهرت رسید که اولین کوفتههای آزمایشگاهی را تولید کرد که با کشت بافت ماهیچه گاو در محیطی استریل ساخته میشد.

 دیگر استارتآپهای این حوزه عبارتند از MosaMeat مستقر در هلند، Modern Meadow مستقر در بروکلین و ... . انتظار می رود که کل فرآیند، زمانی که به طور کامل توسعه یابد، تنها چندین هفته طول می کشد تا گوشت تولید شود، در حالی که سال ها طول می کشد تا یک حیوان زنده رشد کند.

 تا سال 2040، پیشبینی میشود 60 درصد گوشتی که میخوریم از سلولهای عضلانی رشد یافته در بیوراکتورهای آزمایشگاهی ایجاد شوداین محصولات در فروشگاه های مواد غذایی با نام هایی مانند گوشت پرورشی، گوشت تمیز، گوشت رشد یافته در آزمایشگاه و به طور بالقوه، گوشت تولید شده از طریق کشاورزی سلولی به فروش خواهند رسید.

 افزایش بازار گوشت پرورشی با پایداری فرآیند و توانایی صنعت نوپا برای ارائه "تغذیه سفارشی" از طریق محصولات گوشتی خود پشتیبانی خواهد شد.  سرمایهگذاران در حال انباشته شدن در زمینه گوشت پرورشی هستند و در ماههای اخیر نزدیک به یک میلیارد دلار به شرکتهای نوپا در این بخش ارائه میکنند. طی 10 تا 20 سال آینده، گوشت پرورشی این پتانسیل را دارد که به عنوان یک مختل کننده بزرگ در صنعت گوشت متعارف عمل کند.

 در حالی که تجارت گوشت پرورشی قوی است، برخی از مصرف کنندگان هنوز ایده خوردن گوشت پرورش یافته در آزمایشگاه را دوست ندارند.  با این وجود، بررسیهای اخیر نشان میدهد که نزدیک به 50 درصد از مصرفکنندگان در استفاده از گوشت پرورشیافته هیچ گونه احتیاط ندارند.  این تعداد بدون شک افزایش خواهد یافت، زیرا محصولات گوشتی پرورشی به جریان اصلی تبدیل می شوند، در کمپین های بازاریابی برجسته می شوند و مزایای زیست محیطی و تغذیه ای را از خود به نمایش می گذارند.

از زمان کشف و توسعه فناوری سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSC) در یک دهه پیش، پیشرفت قابل توجهی در زیست شناسی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی حاصل شده استدر چند سال گذشته، iPSCها به طور گسترده برای مدلسازی بیماری، کشف دارو و توسعه سلولدرمانی مورد استفاده قرار گرفتهانداکنون، دانشمندان در حال بررسی استفاده متحول کننده از این سلول ها در زمینه کشاورزی سلولی هستند، با فناوری iPSC که امکان تولید بی سابقه محصولات گوشتی در مقیاس صنعتی را فراهم می کند.

احتمالاً در سالهای آینده شرکتهای نوپا متعددی راهاندازی خواهند شددر حالی که در سال 2016 تنها چهار شرکت در این فضا فعالیت میکردند، اکنون بیش از 30 شرکت وجود دارد که با تضمین مجوزهای نظارتی، برای اولین بار در بازار رقابت میکننداین روند احتمالاً ادامه خواهد داشت و شرکت های بیشتری در رقابت برای عرضه گوشت های فرآوری شده به بازار شرکت می کنند.

 تا پایان این دهه، گوشت تمیز به یک جایگزین مناسب برای صنعت گوشت معمولی تبدیل می شود

در حال حاضر، گوشت مرغ تولید شده در آزمایشگاه از Memphis Meats حدود 6000 دلار به ازای هر پوند قیمت داردشرکت MosaMeat گوشت گاو مصنوعی خود را در سال 2013  330000  دلار ارزیابی کرد، اما ناظران صنعت انتظار دارند زمانی که تولید با استفاده از فناوری فعلی به مقیاس برسد، قیمت آن حدود 10 دلار باشد.

 انتظار می رود اولین گوشت پرورشی مورد تایید FDA در سال 2023 عرضه شود و پیش بینی می شود بازار جهانی تا سال 2032 رشد تصاعدی داشته باشد.

 

https://bioinformant.com/clean-meat-market/amp/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZScv