گفتگو با دکتر حسن نیا مسئول فنی تولید، رییس بخش R&D شرکت دانش بنیان شرکت نواطب پارس

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی، در گفتگو با دکتر حسن نیا مسئول فنی تولید، رییس بخش R&D و نایب رییس شرکت دانش بنیان شرکت نواطب پارس در ارتباط با این شرکت گفت: شرکت نواطب پارس اولین شرکت تحقیقاتی-تولیدی بیومتریال‌های پزشکی و دندانپزشکی در ایران و منطقه است که بعد از ۵ سال تحقیق و توسعه که موفق به تولید زنوگرافت های استخوانی و کلاژنی شده است.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی، در گفتگو  با دکتر حسن نیا مسئول فنی تولید، رییس بخش R&D و نایب رییس شرکت دانش بنیان شرکت نواطب پارس در ارتباط با این شرکت گفت: شرکت نواطب پارس اولین شرکت تحقیقاتی-تولیدی بیومتریال‌های پزشکی و دندانپزشکی در ایران و منطقه است که بعد از ۵ سال تحقیق و توسعه که موفق به تولید زنوگرافت های استخوانی و کلاژنی شده است. محصول جایگزین استخوانی زنوگرافتی این شرکت در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ موفق به اخذ پروانه تولید از اداره کل تجهیزات پزشکی شد و در همان سال اقدام به فروش کلی به پخش کننده انحصاری خود نمود.

ایشان در ادامه افزود: موفقیت و نقطه قوت شرکت نواطب این است که این مجموعه از درون یک شرکت بازرگانی موفق با سابقه ۲۰ سال حضور در بازار دندانپزشکی کشور فعالیت دارد، بوجود آمده است و بدین ترتیب فروش محصولات نواطب به شکلی تضمین شده است. در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ فروش این محصول به طور قابل توجهی رشد داشته و با ضریب قابل اطمینانی در حال توسعه است. برای صادرات محصولات گرافت های استخوانی که دارای بالاترین کلاس خطر (کلاس خطر ۳ در اروپا و کلاس خطر D در آمریکا و ایران) می باشد، نیاز به اخذ تاییدیه اروپا (CE) و یا سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA 510K) می باشد و اخذ چنین تاییدیه‌هایی بسیار دشوار است خصوصا برای ایران که در شرایط تحریم بوده و اساسا امکانات آزمایشگاه های مورد تایید جهانی یعنی ISO 17025 را ندارد. با این حال شرکت نواطب پارس اقدام به عقد قرارداد با کمپانی OBELIS بلژیک نموده و با فراهم آوری تکرار تست های آزمایشگاهی، حیوانی و بالینی در اروپا و آسیا، از اواخر سال ۱۴۰۰ شروع به داکیومنت کردن اطلاعات محصول برای اخذ تایدیه اروپا (MDR) نموده است. ظرفیت تولید فعلی ۲۸۸ گیلوگرم پودر معادل ۴۸۰۰۰۰ سی سی (ویال ۱ سی سی) محصول پودر استخوانی می باشد. میزان مصرف سالیانه انواع پودرهای استخوانی در ایران در دندانپزشکی چیزی در حدود ۱۷۵۰۰۰۰ سی سی و برای ارتوپدی بالغ بر ۵۰۰۰۰۰۰ سی سی می باشد. با توجه به اینکه سن کاشت ایمپلنت از لحاظ پزشکی و دندانپزشکی بعد از رشد کامل استخوان می باشد معمولا افراد بالای ۲۰ سال مشمول این نوع ترمیم و بازسازی استخوان می باشد.

 لذا مصرف سرانه آن بطور تقریب چیزی در حدود ۱/۰ سی سی می باشد. جایگزین های استخوانی از نوع استخوان و غشای کلاژنی از پر کاربردترین زیست مواد های فعلی در درمان بازسازی‌های استخوانی و بافت نرم می باشد. بطوری که بعد از انتقال خون، پیوند استخوان دومین پیوند بافت در دنیا می باشد. حدود ۲۰ درصد از از انواع گرافت های استخوانی فقط در حوزه دندانپزشکی و جراحی فک و صورت مورد استفاده قرار می گیرد. بدلیل حجم بالای استفاده از ایمپلنت های دندانی در چند سال اخیر و رشد قابل توجه آن، طبق گزارش مارکتینگ در دنیا، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ استفاده از آن دو برابر شود. فقط در ایران سالانه چیزی در حدود دو میلیون و پانصد هزار ایمپلنت استفاده می شود و چیزی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد ایمپلنت نیاز به بازسازی استخوان در حین ایمپلنت یا قبل از آن دارد. برای بازسازی استخوان از پودرهای استخوانی مختلف با منشاء انسانی (آلوگرافت) و منشاء حیوانی (زنوگرافت) مورد نیاز می باشد. محصولات شرکت نواطب پارس در حوزه بازسازی بافت سخت و نرم و همچنین در حوزه سلول های بنیادی شامل محصولات زیر می باشد.

  1. - پودر استخوان زنوگرافتی با روش کانونشنال (Optimum sintering)
  2. - پودر استخوانی با روش low sintering و آنزیمی
  3. - غشای و پلاگ های کلاژنی زنوگرافتی
  4. - استریپ ها و پلاگ های استئوکلاژنی برای بازسازی استخوان
  5. - غشاء های پلیمری تقویت شده برای ساخت فضا برای بازسازی استخوان
  6. -  غشاهای زنودرمی از پوست و پریکاردیوم گاوی
  7. - ژل کلاژنی برای مصرف در کشت سه بعدی سلول و بیوپرینت.

 

این شرکت دانش بنیان در حال حاضر با ۲۱ پرسنل دانشگاهی در دو بخش تولیدی و تحقیقاتی مشغول به فعالیت می باشد. بخش تحقیقاتی شرکت در مرکز رشد علوم دندانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۵ پرسنل و مجهز به آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرفته بیومتریال و بیولوژی مولکولی، اتاق کشت سلول یوکاریوتیک و همچنین  دو کلین روم  برای مراحل پایلوت ، در حال حاضر مراحل نهایی تولید پودر استخوانی سننتتیک و دیگر محصولات مورد استفاده در دندانپزشکی را در حال انجام دارد. مجتمع تولید این شرکت در شهرک صنعتی مرزن آباد چالوس با ۶۰۰ متر مربع فضای کلین روم و پشتیبان و بالغ بر ۷۰۰ متر مربع فضای تاسیساتی در حال تولید انواع زنوگرافت های استخوانی و کلاژنی است. بخش توسعه نیز با فضایی در حدود ۸۰۰ متر مربع شامل کلین روم های جدید، مرکز آموزش پیشرفته و سایر فضاهای پشتیبان نیز هم اکنون در حال انجام بوده و تا پایان سال وارد خط تولید شده و به بهره برداری می رسد. با راه اندازی این بخش، امکان به کار گیری بیش از ۱۵ فارغ التحصیل دانشگاهی محقق خواهد شد.  شرکت نواطب پارس طی ۶ سال گذشته با تمرکز بر آموزش جهت دانش افزایی و مهارت افزایی دندانپزشکان کشور اقدام به برگزاری ده ها کارگاه آموزشی و حمایت های مالی از کنگره های بزرگ کشور در حوزه دندانپزشکی نموده است. این شرکت علاوه بر حمایت مالی از پروژه های تحقیقاتی مرتبط، چندین چاپ مقالهISI  و ثبت ۸ اختراع را در کارنامه خود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZBFt