کشف تنظیم کننده اپی ژنتیک UTX نشان داد که عامل جنسیت باید در تصمیم گیریهای درمانی و طراحی ایمونوتراپی درنظر گرفته شود

محققان UCLA دریافت اند که سلولهای کشنده طبیعی (NK) انسان و موش ماده، یک نسخه اضافی از ژن مرتبط با کروموزوم X به نام UTX دارند.

 

محققان UCLA دریافت اند که سلولهای کشنده طبیعی (NK) انسان و موش ماده، یک نسخه اضافی از ژن مرتبط با کروموزوم X به نام UTX دارند. این ژن به عنوان یک تنظیم کننده اپی ژنتیک برای تقویت عملکرد ضد ویروسی سلول های NK عمل می کند و در عین حال تعداد سلول های NK را کنترل می کند.

مندی چنگ، نویسنده اصلی این مطالعه، در این خصوص گفت: تحقیقات حاصل UTX  را به عنوان یک عامل تعیین کننده مولکولی مهم در تفاوتهای جنسی در سلولهای NK نشان میدهد.

 این یافته ها همچنین نشان میدهد که ایمونوتراپی باید از یک رویکرد درمانی «یک تجویز برای همه» به سمت مدل پزشکی دقیق، که به عنوان پزشکی شخصی شده نیز شناخته می شود، حرکت کند.

 پیامدهای عفونت ویروسی وابسته به جنسیت است و مردان معمولاً بیشتر از زنان مستعد ابتلا هستند.  به طور متناقضی، تعداد سلول های NK ضد ویروسی در مردان افزایش می یابد. این محققان فرض کردند که دلیل این تفاوت در تنظیم کننده اپی ژنتیکی است که فعالیت سلول های NK را که سلول های ایمنی ضد ویروسی تخصصی هستند، افزایش می دهد.

 این تیم دریافتند که بیان کمتر UTX در سلولهای NK مردان به افزایش تعداد اما عملکرد کمتر کمک میکند.  آنها خاطرنشان می کنند که UTX برای کنترل تناسب سلول NK، تعدیل دسترسی به موتیف های اتصال TF، افزایش دسترسی کروماتین در مکان های ژنی موثر و ایجاد سلول های NK برای پاسخ سریع به عفونت ویروسی مورد نیاز است.

دکتر مورین سو، استاد ایمونولوژی در دانشکده پزشکی دیوید گفن در UCLA گفت: در حالی که بخوبی شناخته شده است که سلولهای NK در مردان در مقایسه با زنان بیشتر است، ما متوجه نمی شدیم که چرا افزایش تعداد سلولهای NK در هنگام عفونت های ویروسی محافظت بیشتری ایجاد نمی کند. و حالا مشخص شد که زنان نسبت به مردان دارای UTX بیشتری در سلولهای NK خود هستند که به آنها اجازه میدهد با عفونتهای ویروسی به طور موثرتر مبارزه کنند.

 محققان خاطرنشان کردند این موضوع، چه موشها غدد جنسی داشته باشند یا نداشته باشند صادق است، که نشان میدهد این ویژگی مشاهده شده با هورمونها مرتبط نیست. علاوه بر این، موشهای ماده ای که بیان کمتر UTX سلولهای NK بیشتری داشتند، توانایی کنترل عفونت ویروسی را نداشتند.

 کمبود UTX با سندرم کابوکی و سندرم ترنر مرتبط است که هر دو با اختلال در تنظیم ایمنی و افزایش عفونت مرتبط هستند. علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان دهنده ارتباط اختلال عملکرد سلولهای NK  با بیماری های شدید COVID-19 می باشد.  یافته های این تیم نشان میدهد که کمبود UTX در سلولهای NK انسانی ممکن است به کاهش نظارت ایمنی ویروسی کمک کند.

 

تیم اوسالیوان، استادیار ایمونولوژی و ژنتیک مولکولی در این مورد گفت: با توجه به پتانسیل های اخیر برای استفاده از سلولهای   NK در کلینیک، ما باید جنسیت را به عنوان یک عامل بیولوژیکی در تصمیم گیریهای درمانی و طراحی ایمونوتراپی بگنجانیم.

 

لینک خبر:

https://www.insideprecisionmedicine.com/topics/precision-medicine-topic/precision-medicine/epigenetic-regulator-utx-affects-sex-difference-in-key-immune-cells/#:~:text=UCLA%20researchers%20have%20found%20that,while%20repressing%20NK%20cell%20numbers

کلمات کلیدی
//isti.ir/Ztbv