ژن درمانی در تسکین درد آسیب نخاعی، نتایج امیدوارکننده ای را در مدل موشی نشان داده است

به گفته محققان، یک ژن درمانی ازمایشی برای درد نخاع موش ها نتایج امیدوارکننده ای را به دنبال داشته است. حدود نیمی از بیماران ضایعه نخاعی نوروپاتی دارند که درد مزمن یا ناتوان کننده، گزگز، بی حسی یا ضعف عضلانی ناشی از اعصاب آسیب دیده یا ناکارآمد است.




 به گفته محققان، یک ژن درمانی ازمایشی برای درد نخاع موش ها نتایج امیدوارکننده ای را به دنبال داشته است.
 حدود نیمی از بیماران ضایعه نخاعی نوروپاتی دارند که درد مزمن یا ناتوان کننده، گزگز، بی حسی یا ضعف عضلانی ناشی از اعصاب آسیب دیده یا ناکارآمد است.

 درمان نوروپاتی می تواند چالش برانگیز باشد به عنوان مثال، داروها اغلب به رسانش پیچیده و مداوم نیاز دارند و می توانند عوارض جانبی مانند ضعف حرکتی را ایجاد کنند.  محققان توضیح دادند که مسکن های مخدر می توانند موثر باشند، اما ممکن است منجر به افزایش تولرانس و خطر سوء استفاده شوند.

 می توان محل دقیق آسیب نخاعی و منشاء درد نوروپاتیک را مشخص کرد، بنابراین دانشمندان در تلاش هستند تا درمان هایی را ایجاد کنند که نورون های ناکارآمد یا آسیب دیده را در نواحی آسیب دیده ستون فقرات هدف قرار دهند.

 ژن درمانی آزمایش شده در این مطالعه شامل تزریق یک ویروس بی ضرر است که حامل یک جفت ترانس ژن - GAD65 و VGAT - است که گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را کد می کند، یک انتقال دهنده عصبی که سیگنال های درد را بین سلول های عصبی مسدود می کند.

 این درمان روی موشهایی با آسیبهای عصب سیاتیک که باعث درد نوروپاتیک قابلتوجهی میشد، آزمایش شد و باعث سرکوب قابل اندازهگیری نورونهای سیگنالدهنده درد شد.  اثرات حداقل 2.5 ماه پس از درمان ادامه داشت.

 به گفته نویسندگان، از آنجایی که این درمان محل خاص آسیب عصب سیاتیک را در موش ها هدف قرار می داد، آنها هیچ عارضه جانبی قابل تشخیصی نداشتند.

 دکتر مارتین مارسالا، نویسنده ارشد این مطالعه، استاد دانشگاه گفت: «یکی از پیش نیازهای یک درمان ضد درد قابل قبول از نظر بالینی، حداقل عوارض جانبی یا بدون عوارض جانبی مانند ضعف عضلانی، آرامبخشی عمومی یا ایجاد تحمل برای درمان است.»

 مارسالا در یک بیانیه خبری دانشگاهی افزود: "ایجاد درمانی منفرد که اثر درمانی طولانیمدت ارائه میکند نیز بسیار مطلوب است. این یافتهها مسیری رو به جلو را برای هر دو نشان میدهد."

 با این حال، اشاره شده است که تحقیقات روی حیوانات همیشه تأثیر یکسانی را در انسان ایجاد نمی کند.

 این مطالعه اخیراً به صورت آنلاین در مجله Molecular Therapy منتشر شده است.

https://www.usnews.com/news/health-news/articles/2022-05-13/in-animal-studies-gene-therapy-shows-promise-for-spinal-cord-injury-pain

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z66t