چگونه یک موش می تواند به درمان بهتر انسان کمک کند

موش خاردار آفریقایی به فهرست خاصی از گونه های غیر پستاندارانی می پیوندد که می توانند بخش های مهمی از بدن خود را بازسازی کنند. بازسازی شکل خاصی از ترمیم است که بافتی مشابه را جایگزین بافت های از دست رفته کرده و از ایجاد اسکار بیش از حد جلوگیری می کند، به طوری که قسمت مورد نظر بدن می تواند مانند قبل عمل کند.



 تعداد کمی از پستانداران توانایی بازسازی نخاع قطع شده و التیام سایر جراحات شدید بدون ایجاد اسکار را دارند، اما یک جونده کوچک از آفریقا می تواند کلید انقلاب پزشکی را در دستان خود مخفی نگه داشته باشد.
 
 مونیکا سوزا، یک دانشمند باتجربه، به سختی می توانست آنچه را که چشمانش دیده بود را باور کند. در محفظه پلاستیکی کوچک روی میز آزمایشگاه، روبروی او موشی بود که چند هفته قبل نیمه فلج شده بود و پاهای عقبش را هر کجا که میرفت پشت سرش میکشید.

 حالا با وجود اینکه از زمان آسیب دیدگی اش چیزی جز مسکن درد دریافت نکرده بود، به اطراف می چرخد، و حتی حرکات آکروباتیک انجام می دهد.

 تاکنون چنین سابقه ای برای این رخداد وجود نداشته است. پستانداران، از جوندگان کوچک گرفته تا انسان، معمولاً هرگز از آسیب های جدی نخاع یا سایر آسیب های سیستم عصبی مرکزی بهبود نمی یابند. البته به نظر می رسد به جز موش خاردار آفریقایی.
 در سال های اخیر، دانشمندان دریافته اند که این موجود در زیستگاه های خشک کشورهای آفریقایی از جمله کنیا، سومالی و تانزانیا، استعداد فوق العاده ای برای بازسازی دارد و می تواند بر آسیب های مخرب پوست، قلب، کلیه ها و نخاع خود غلبه کند.

حتی دانشمندان آمریکایی که در سال 2012 کشف کردند که موش خاردار می تواند نواحی وسیعی از پوست آسیب دیده را بازسازی کند، نیز انتظار وقوع چنین رخدادی را نداشتند.

 سوزا، کارشناس بازسازی اعصاب در دانشگاه پورتو در پرتغال، با اشاره به توانایی قابل توجه موش در ترمیم نخاع، که او و همکارانش آن را در مطالعه ای در اوایل امسال منتشر کردند، می گوید: «همه ما کاملا شگفت زده شدیم و موش ها در عرض چند هفته پس از فلج بهبود یافتند."

 موش خاردار آفریقایی به فهرست خاصی از گونه های غیر پستاندارانی می پیوندد که می توانند بخش های مهمی از بدن خود را بازسازی کنند. بازسازی شکل خاصی از ترمیم است که بافتی مشابه را جایگزین بافت های از دست رفته کرده و از ایجاد اسکار بیش از حد جلوگیری می کند، به طوری که قسمت مورد نظر بدن می تواند مانند قبل عمل کند.  به عنوان مثال، آکسولوتل ها، کرم های مسطح، گورخرماهی و برخی ماهی های دریایی میتوانند بخش های نسبتاً بزرگ و پیچیده بدن خود را بازسازی کنند. طبق مطالعه ای که در سال 2020 منتشر شد، تمساح هایی که به تازگی از تخم خارج شده اند می توانند دم های قطع شده را دوباره رشد دهند. اما هیچ یک از این حیوانات از نظر ژنتیکی به اندازه موش خاردار آفریقایی به ما نزدیک نیستند.


برای اطلاعات بیشتر لینک زیر را دنبال کنید.


https://www.bbc.com/future/article/20220422-the-quest-for-super-human-healing#:~:text=Work%20by%20researchers%20such%20as,to%20allow%20tissues%20to%20regrow.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZtLt