پیش بینی آینده درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی مزانشیمی

در حال حاضر، کارآزمایی های بالینی مبتنی بر MSC برای طیف وسیعی از بیماری های مختلف در حال انجام است که بسیاری از آزمایش های تکمیل شده ایمنی و کارایی آن را نشان می دهند.




 در حال حاضر، کارآزمایی های بالینی مبتنی بر MSC برای طیف وسیعی از  بیماری های مختلف در حال انجام است که بسیاری از آزمایش های تکمیل شده ایمنی و کارایی آن را نشان می دهند.  کاربرد بالینی سلول های بنیادی مزانشیمی در درجه اول به چهار ویژگی بیولوژیکی کلیدی آنها نسبت داده می شود که عبارتند از:

 • پتانسیل آنها برای مهاجرت به محل های التهاب ناشی از آسیب بافتی هنگام تزریق داخل وریدی

 • پتانسیل آنها برای تمایز به انواع مختلف سلول

 • پتانسیل آنها برای آزادسازی مولکول های فعال زیستی مختلف که می توانند بهبود سلول های آسیب دیده را تحریک کنند

 • توانایی آنها در جلوگیری از التهاب و انجام عملکردهای تعدیل کننده ایمنی

 با توجه به شواهد بالینی و بالینی موجود، درمان مبتنی بر MSC برای اختلالات ایمنی و التهابی همچنان موثر است.  این منجر به تنوع بیشتر در اندیکاسیون های بالینی مانند رد پیوند، بیماری های خودایمنی، استئوآرتریت و بیماری های التهابی کبد و ریوی شده است.  همچنین روندی در تغییر استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی اتولوگ به آلوژنیک مشاهده می شود که می توانند به عنوان محصولاتی که off the shelf هستند در دسترس قرار گیرند.

 سلولهای بنیادی مزانشیمی در کاربردهای نوظهور نیز استفاده میشوند، مانند بافتهای مهندسی شده، ارگانوئیدها، اگزوزومهای مشتق از MSC، مواد آرایشی و گوشتهای کشتشده.  البته، سلولهای بنیادی مزانشیمی مشتق شده از iPSC انسانی نیز نقش حیاتی در توسعه درمانهای مبتنی بر MSC ایفا

میکنند، زیرا توانایی آنها در تولید تقریباً نامحدود است.

 ظهور درمان های مبتنی بر MSC

 در تجزیه و تحلیل قبلی که در 14 ژوئیه 2021 انجام شد، تقریباً 1014 کارآزمایی بالینی مبتنی بر MSC وجود داشت که در میان آنها 197 کارآزمایی مرتبط با اگزوزوم MSC و 124 کارآزمایی MSC مربوط به COVID-19 وجود داشت.  تا 9 نوامبر 2022، تعداد کارآزماییهای بالینی MSC به تقریباً 1471 افزایش یافت که برای چنین دوره کوتاهی یک افزایش چشمگیر (45.0%) است.

 با این حال، تعداد کارآزماییهای بالینی شامل اگزوزومهای مشتق از MSC در این مدت کاهش یافت و به تنها 10 مورد کنونی رسید.  به طور مشابه، تعداد مطالعات COVID-19 مبتنی بر MSC به صفر کاهش یافت.  شرکتهای اگزوزوم تا حد زیادی تمرکز خود را به منابع سلولی دیگر معطوف کردهاند و در نتیجه، تعداد مطالعات بالینی با استفاده از اگزوزومهای مشتق از MSC کاهش یافته است.  به همین ترتیب، تعداد مطالعات بالینی مبتنی بر MSC برای COVID-19 به دلیل تلاشهای گسترده واکسیناسیون، موفقیت درمانهای جایگزین و کاهش نرخ عفونت کاهش یافته است.

 امروزه، تنها 88 کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی به فاز III رسیده است که نشان می دهد تنها تعداد محدودی از محصولات MSC دارای پتانسیل بازار کوتاه مدت هستند و بازار درمانی برای MSC ها در مراحل اولیه باقی مانده است.

 تاییدیه های فعلی محصولات MSC

 در حال حاضر، ده محصول مبتنی بر MSC تاییدیه های نظارتی را دریافت کرده اند که شامل 9 تاییدیه سلول درمانی و یک تاییدیه مهندسی بافت است.

 محصولات MSC تایید شده عبارتند از:

 • آلوفیزل برای فیستول پری آنال

 • Prochymal برای GvHD

 • Temcell HS inj برای GvHD

 • کوئینسل برای نقایص بافت زیر جلدی

 • کوپیستم برای فیستول کرون

 • Neuronata-R برای اسکلروز جانبی آمیوتروفیک

 • کارتیستم برای نقایص غضروف مفصلی زانو

 • استمیراک برای آسیب نخاعی

 • Stempeucel برای ایسکمی بحرانی اندام

 • Cellgram-AMI برای انفارکتوس حاد میوکارد

 جای تعجب نیست که بسیاری از این شرکت ها، از جمله Mesoblast، Athersys، Pluristem، Stempeutics، و Cynata، اکنون محصولات MSC خود را برای اندیکاسیون های جدید تغییر کاربری داده اند.

 آینده درمان های مبتنی بر MSC

 بررسی کارآزماییهای بالینی در حال انجام نشان میدهد که ما در مسیری هستیم که تا سال 2025 تقریباً پنج داروی درمانی MSC دیگر داشته باشیم و

پس از آن تا سال 2030 حدود 10 درمان دیگر وجود خواهد داشت. در مجموع، احتمالاً تا سال 2040 بیش از 20 درمان مبتنی بر MSC تأیید شده خواهیم داشت.  در حال حاضر، هیچ محصول تجاری مشتق شده از اگزوزوم وجود ندارد که تأییدیه نظارتی را به دست آورده باشد، اگرچه انتظار می رود دو محصول اول تا سال 2025 تولید شوند.

 محصولات آرایشی و بهداشتی مبتنی بر MSC یکی دیگر از زمینههای نوظهور است که در چند سال آینده پنج مورد تأیید محصول بر اساس خط تولید بالینی فعلی پیشبینی میشود.  البته، برخی شرکتها از MSCها برای تولید محصولات گوشتی تمیز (مانند چرم) و مواد غذایی (مانند گوشت، ماهی و شیر در آزمایشگاه) استفاده میکنند.  FDA ایالات متحده اولین گوشت آزمایشگاهی را در 17 نوامبر 2022 تأیید کرد.

 علیرغم چالشهای موجود در این زمینه، سلولهای بنیادی مزانشیمی بیشترین مطالعهشدهترین نوع سلولهای بنیادی را در ادبیات علمی و رایجترین نوع سلولهای بنیادی با آزمایشهای بالینی در سراسر جهان را نشان میدهند.


https://bioinformant.com/msc-based-therapeutics/amp/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZoKv