پتانسیل بازسازی قوی سلول‌های بنیادی مشتق شده از ادرار انسان

محققان مؤسسه پزشکی بازساختی Wake Forest (WFIRM) اولین کسانی بودند که تشخیص دادند سلول‌های بنیادی در ادرار انسان دارای پتانسیل اثرات بافت احیا کننده هستند. یافته‌های آن‌ها دیدگاه جدیدی برای ارزیابی ظرفیت سلول‌های بنیادی مشتق شده از ادرار انسانی با تلومراز مثبت ارائه می‌دهد.

محققان مؤسسه پزشکی بازساختی Wake Forest (WFIRM) اولین کسانی بودند که تشخیص دادند سلول‌های بنیادی در ادرار انسان دارای پتانسیل اثرات بافت احیا کننده هستند. یافته‌های آن‌ها دیدگاه جدیدی برای ارزیابی ظرفیت سلول‌های بنیادی مشتق شده از ادرار انسانی با تلومراز مثبت ارائه می‌دهد. تلومراز یک آنزیم ضروری برای خود نوسازی و پتانسیل انواع مختلف سلول‌های بنیادی است و ارتباط نزدیکی با طول عمر دارد. فعالیت تلومراز نیز ارتباط نزدیکی با طول عمر دارد. تیم تحقیقاتی اهمیت بازسازی فعالیت تلومراز، به ویژه از نظر بیان مشخصه نشانگر سطح سلولی، قابلیت تمایز چند توان، ثبات کروموزومی و ایمنی تشکیل تومورها در داخل بدن را بررسی کردند.

Yuanyuan Zhang، دکترای WFIRM، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده توسط Frontiers in Cell and Developmental Biology، گفت که سلول‌های بنیادی مشتق شده از ادرار انسان را می‌توان به راحتی از نمونه‌های ادرار جدا کرد که مزایای واضحی نسبت به سلول‌های بنیادی از منابع دیگر، مانند مغز استخوان یا بافت چربی که اغلب برای جمع‌آوری نیازمند یک روش جراحی هستند، دارند. آنتونی آتالا، مدیر WFIRM، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «توانایی استفاده از سلول‌های بنیادی بیمار برای درمان، سودمند تلقی می‌شود، زیرا آنها پاسخ ایمنی یا رد را القا نمی‌کنند». "علاوه بر این، روش جمع‌آوری غیرتهاجمی برای ترجمه سریع بالینی مناسب است."

به گفته ژانگ، این مطالعه نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی ادرار اولیه انسان با فعالیت تلومراز مثبت به عنوان یک زیرجمعیت مجزا با ظرفیت بازسازی بالقوه در رشد سلول و توانایی آن برای تبدیل شدن به سلول‌های دیگر عمل می‌کنند. درک بهتر تغییرات در این زیرجمعیت سلولی در طول عمر انسان و چگونگی تبدیل آن‌ها به پیری، آسیب کلیه یا سرطان مفید خواهد بود.

https://phys.org/news/2022-06-human-urine-derived-stem-cells-robust.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zgvu