ویرایش ژنی با CRISPR ممکن است بافت آسیب دیده پس از حمله قلبی را ترمیم کند

محققان می گویند درمان جدید ویرایش ژن CRISPR-Cas9 ممکن است به درمان بیماری قلبی و ترمیم بافت آسیب دیده پس از حمله قلبی کمک کند.هر سال، بیماری قلبی عروقی (CVD) - که به عنوان بیماری قلبی نیز شناخته میشود - حدود 32 درصد از کل مرگها را در سرتاسر جهان تشکیل می دهد.




 محققان می گویند درمان جدید ویرایش ژن CRISPR-Cas9 ممکن است به درمان بیماری قلبی و ترمیم بافت آسیب دیده پس از حمله قلبی کمک کند.هر سال، بیماری قلبی عروقی (CVD) - که به عنوان بیماری قلبی نیز شناخته میشود - حدود 32 درصد از کل مرگها را در سرتاسر جهان تشکیل میدهد.

 شایع ترین نوع بیماری قلبی، بیماری عروق کرونر است که در آن خون نمی تواند به درستی به سمت بافت های قلبی جریان یابد.  اگر جریان خون به طور کامل به قلب مسدود شود، می تواند باعث حمله قلبی شود.

 محققان مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس معتقدند که درمان جدید ویرایش ژن CRISPR-Cas9 میتواند هم به درمان بیماری قلبی کمک کند و هم بافت آسیبدیده را بلافاصله پس از حمله قلبی در مدل موشی ترمیم کند.

 این مطالعه اخیراً در مجله Science منتشر شده است.

 ویرایش ژن راهی برای تغییر DNA فرد در اختیار دانشمندان قرار می دهد.

 CRISPR (تکرارهای کوتاه پالیندرومیک با فاصله منظم)/Cas9 Trusted Source یکی از فناوریهایی است که در ویرایش ژن استفاده میشود.  با استفاده از این فناوری، دانشمندان میتوانند ژنهای خاص را در سلولهای فرد روشن و خاموش کنند».

 آنها همچنین می توانند ان را "برش" داده یا به محتوی DNA سلولی بیافزایند

 تحقیقات قبلی CRISPR/Cas9 را به عنوان یک درمان بالقوه برای بیماری هایی مانند ایدز، بیماری سلول داسیشکل، بیماری پارکینسون و سرطان های خاص به شمار می رود.

 به گفته اریک ان. اولسون، دکترا، استاد و رئیس بخش زیست شناسی مولکولی در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس، و نویسنده ارشد مطالعه جدید، بیماری قلبی عروقی شایع ترین علت مرگ و میر در سراسر جهان است.

 با این حال، بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2008، گزینههای درمانی محدود هستند و اغلب دارای عوارض جانبی نامطلوب می باشند.

 او توضیح داد: «ویرایش ژن (دانشمندان) را قادر میسازد تا واسطههای بیماری را با اختصاصیت بالا و تنها در اندام آسیبدیده (به عنوان مثال قلب) هدف قرار دهند، که به معنای مزایای درمانی بالقوه بالا با عوارض جانبی کمتر است.

 دکتر اولسون و تیمش با استفاده از یک مدل موشی، درمان جدید ویرایش ژن CRISPR-Cas9 خود را پیاده کردند.  برای اینکه اجزای سیستم ویرایش ژن به قلب برسد، آنها را در یک سیستم انتقال ویروسی بسته بندی کردند که قلب موش ها و پستانداران بزرگ را هدف قرار می دهد.

 او در پاسخ به این سوال که ژن درمانی جدید چگونه کار می کند، توضیح داد: «سیستم ویرایش ژن CRISPR-Cas9 از یک RNA راهنما و یک ویرایشگر بازی تشکیل شده است.

 RNA راهنما مکمل ناحیه خاصی در ژنوم است و ویرایشگر بازی را در تماس نزدیک با یک ژن خاص قرار می دهد.  ویرایشگر بازی می تواند دقیقاً ژن خاصی را تغییر دهد.  در رویکرد خود، از یک RNA راهنمای خاص برای هدف قرار دادن ویرایشگر بازی برای ژن CaMKIIδ استفاده کردیم.  ویرایشگر بازی این ژن را اصلاح کرد تا از فعال شدن بیش از حد مزمن پروتئین CaMKIIδ که محرک بیماری قلبی است جلوگیری کند.

 محققان همچنین دریافتند که استفاده از درمان CRISPR-Cas9 برای مهار ژن CaMKIIδ در موشها به محافظت از آنها در برابر آسیبهای ایسکمی/خونرسانی مجدد (IRI) به قلب آسیب دیده کمک کرد.

 علاوه بر این، تیم تحقیقاتی دریافتند که تزریق معرفهای ویرایش ژن به موشها پس از آسیبهای شدید، مانند حمله قلبی، کمک کرد تا عملکرد قلبی خود را بازیابی کنند.

 هنگامی که از دکتر اولسون پرسیده شد که چگونه این نوع ژن درمانی ممکن است بر نحوه درمان بیماری قلبی در آینده تأثیر بگذارد، گفت که بازسازی عروق انفارکتوس منبع مورد اعتماد با مداخله کاتتر اولین گام درمانی برای بیماران مبتلا به حمله قلبی حاد باقی خواهد ماند.

 او توضیح داد: «متأسفانه، اغلب پس از آن رویداد، عملکرد قلب مختل می شود.  «این جایی است که رویکرد ما ممکن است در آینده برای بهبود عملکرد قلب پس از حمله قلبی اعمال شود.  با این حال، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.»

 دکتر اولسون گفت برای گام های بعدی در این تحقیق، تیم او در مرحله بعدی تلاش خواهد کرد تا کارایی و ویژگی ساختار ویرایش ژن CRISPR-Cas9 خود را بهبود بخشد و همچنین سعی خواهد کرد روش های تحویل غیر ویروسی دیگری را بیابد.

 وی افزود: «چندین مطالعه ایمنی وجود دارد که باید انجام شود، و ما همچنین باید آزمایش کنیم که آیا رویکرد ما در پستانداران بزرگ جواب میدهد یا خیر».

 MNT همچنین با دکتر ریچارد رایت، متخصص قلب در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، درباره این تحقیق صحبت کرد.  او گفت اگر این ژن درمانی جدید کارساز باشد، یک «تغییر دهنده بازی» خواهد بود.

 او توضیح داد: «آنچه که این نشان میدهد این است که اگر بتوانید واکنش بدن به آسیب را دستکاری کنید، میتوانید به طور بالقوه از چیزی که قبلاً تصور میکردیم غیرقابل اجتناب است (آسیب) اجتناب کنید.  در این مورد، اختلال عملکرد قلب به دنبال آسیب ایسکمیک به قلب است.  بنابراین اگر از آن موفق بیرون بیاید بسیار بزرگ است.»

 با این حال، دکتر رایت ذکر کرد که از آنجایی که این مطالعه بر روی موش ها انجام شده است، همه درمان هایی که برای موش ها موثر هستند برای انسان ها کارساز نیستند.

 برخی از چیزهایی که در این زمینه روی موشها یا موشها کار میکنند ممکن است در خوکها یا انسانها کار نکنند، بنابراین باید به حیوانات بزرگتر ترجمه شود تا ببینیم که آیا هنوز ماندگار است یا خیر.  و البته، کل موضوع تغییر - و با فناوری CRISPR، شما برای همیشه تغییر میدهید - آن سلولهای خاص، بنابراین اینکه آیا این سلولها در افراد بیخطر خواهند بود باید مشخص شود.

https://www.medicalnewstoday.com/amp/articles/heart-disease-crispr-gene-editing-may-repair-damaged-tissue-after-heart-attack

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZcGv