ویرایش پایه DNA میتوکندریایی انسان با استفاده از mitoBEs

جهش‌های DNA میتوکندری (mtDNA) با بسیاری از بیماری‌های انسانی مرتبط هستند..

 

جهش‌های DNA میتوکندری (mtDNA) با بسیاری از بیماری‌های انسانی مرتبط هستند و حدود 95 درصد از آنها جهش‌های نقطه‌ای بوده که به طور بالقوه می‌توانند با استفاده از فناوری ویرایش پایه اصلاح شوند. بنابراین، تقاضای زیادی برای فناوری‌هایی وجود دارد که ویرایش پایه mtDNA را امکان‌پذیر می‌سازد، که می‌تواند به درک مکانیسم‌های اساسی پاتوژنز و توسعه درمان برای این بیماری‌ها کمک کند. 

اگرچه سیستم CRISPR به طور گسترده برای ویرایش پایه ژنوم هسته ای استفاده شده است، اما در حال حاضر به دلیل عدم وجود روش موثر برای تحویل RNA راهنما به این اندامک، استفاده از این سیستم برای ویرایش ژنوم میتوکندری غیرعملی است.

تعدادی از بیماری‌های میتوکندری در انسان به دلیل جهش‌های نقطه‌ای ایجاد می‌شوند که می‌توانند به وسیله ویرایشگرهای پایه اصلاح شوند، اما تحویل RNA‌های راهنما به داخل میتوکندری دشوار است. 

mitoBEs  یک ابزار دقیق و کارآمد ویرایش DNA با کاربرد گسترده برای درمان بیماری های ژنتیکی میتوکندری ارائه می دهد.

این تیم تحقیقاتی با ترکیب TALE-nickase و TALE-deaminase، ابزارهای ویرایش پایه میتوکندری، به نام mitoBEs را توسعه دادند.

تکنیک‌های ویرایش پایه میتوکندریایی ابزارهای ویرایش نسبتا جدیدی هستند که می‌توانند جایگزین‌های پایه خاصی از mtDNA را بدون ایجاد شکستگی‌های دو رشته‌ای که می‌تواند باعث تخریب سریع mtDNA شود، ایجاد کنند.

تحقق جایگزین‌های هدفمند پایه میتوکندریایی می‌تواند محققان را برای مطالعه اثرات جهش‌های mtDNA خاص و تصحیح جهش‌های نقطه‌ای بیماری‌زا برای اهداف درمانی به میزان زیادی توانمند کند.

 

لینک خبر:

https://www.nature.com/articles/s41587-023-01791-y

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z3qw