همکاری مهندسان کامپیوتر در پروژه های ژن درمانی

جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر شمس آرا عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دکتر ربیعی رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه شریف در تاریخ 02/03/ 98 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر شمس آرا عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دکتر ربیعی رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه شریف در تاریخ 02/03/ 98 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.
در ابتدای جلسه دکتر حمیدیه ضمن اشاره به ترویج علوم و فناوری های حوزه سلول و ژن درمانی عنوان کرد: با عملیاتی شدن تکنیک های ویرایش ژن در ایران، شاهد اولین محصول موجود زنده دستکاری شده توسط سیستم CRISPR-Cas9  بودیم. وی ادامه داد: این علم توانسته است جایگاه خود را در ایران پیدا کند و خوشبختانه محققان بسیاری در این حوزه در حال فعالیت هستند و همکاری متخصصان علوم مختلف اعم از مهندسان، پزشکان و  اساتید علوم پایه می تواند منجر به تسریع روند پیشرفت حوزه‌ی ژن درمانی گردد.
در ادامه دکتر شمس آرا ضمن اشاره به کاربرد علم بیوانفورماتیک در پروژه های ویرایش ژن توسط کریسپر، افزود سیستم CRISPR-Cas9 شامل یک پروتئین و gRNA است که می توان به کمک آن مناطق مدنظر را اصلاح نمود. در حال حاضر در دنیا سیستم هایی جهت طراحی gRNA وجود دارد که با همکاری دانش مهندسی می توان الگوریتم هایی جهت طراحی دقیق تر محل اصلاح تعریف نمود به طوری که فقط منطقه ی مورد نظر هدف قرار گیرد و سایر مناطق ژن دچار تغییرات نشوند.
سپس دکتر ربیعی بیان کرد: تاکنون اطلاعات و داده های مولکولی از خارج از کشور  دریافت می شد ولی با همکاری متخصصان داخلی حوزه مهندسی کامپیوتر  می توان الگوریتم ها و مدل های لازم برای هر بیماری را در ایران بومی سازی نمود.

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZwD1