همکاری دو شرکت دانش‏ بنیان در مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران


   
 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر ربیعی رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف، دکتر مهندس غیاثوند مدیرعامل شرکت ایده‎کاران سه بعدی شریف و دکتر دائمی مدیرعامل شرکت ژرف اندیشان فناور زیست بسپار در دفتر ستاد برگزار شد.
در ابتدا دکتر ربیعی به معرفی شرکت ایده کاران سه بعدی شریف پرداخت. این شرکت که در ابتدا در پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفت با حمایت ستاد موفق به ساخت اولین دستگاه بایوپرینتر ایرانی با مکانیزم نیوماتیکی شد. این دستگاه در رشته‌های مهندسی پزشکی و مهندسی بافت کاربرد دارد و وظیفه آن ایجاد یک بافت سه بعدی زنده جهت جایگزینی با بافت آسیب دیده یا به منظور انجام تست‌های دارویی یا سلولی می‌باشد. این شرکت در حال حاضر در مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران مستقر شده است.
در ادامه دکتر دائمی به تشریح فعالیت‎ های شرکت ژرف ادیشان فناور زیست بسپار پرداخت. این شرکت در حال تولید مواد واسطه آزمایشگاهی مختلف و مواد پلیمری مورد استفاده در صنایع پزشکی و داروسازی است. در بخش تحقیق و توسعه این شرکت موادی همچون پلی اتیلن گلیکول (PEG) و مشتقات آن به منظور استفاده در زمینه های مختلف علمی و پژوهشی از جمله ساخت هیدروژل های تزریقی برای بهبود سکته‌های قلبی، افزایش طول عمر داروهای پروتئینی و داروهای ضدسرطان، سازگاری بیشتر دارو با سلول های خونی و ایمنی در مسیر گردش خون، نشان دار کردن سلول ها و تولید می‌ شود.
در پایان دکتر حمیدیه با تاکید بر نقش غیر قابل انکار مراکز جامع سلول‎های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایجاد بستر مناسب همکاری شرکت های دانش بنیان، تاکید کردند همکاری این شرکت ها می تواند موجب هم افزایی آن‎ ها در جهت بی نیازی کشور از واردات کالاها و خدمات فناورانه باشد.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zzjp