نشست دبیر ستاد با شرکت دانش بنیان دارو درمان برنا

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی در جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد و دکتر گلکار از موسسین شرکت دارودرمان برنا در تاریخ 1401/02/04 در محل ستاد برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی در جلسه ای  با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد و دکتر گلکار از موسسین شرکت دارودرمان برنا در تاریخ 1401/02/04 در محل ستاد برگزار شد.

شرکت دانش بنیان دارو درمان برنا از سال 1389 فعالیت خود را در حوزه تولید محصولات بیوتک و فاکتورهای رشد آغاز کرده است. این شرکت طی 10 سال گذشته با 10 نفر پرسنل توانسته 3 فاکتور رشد EGF ، FGF-1 و KGF-1 را با خلوص و فعالیت بیولوژیک بسیار بالا در حد نیمه صنعتی تولید کند. این فاکتورهای رشد به آزمایشگاه های متعددی جهت استفاده تحقیقاتی ارائه شدند. همچنین برای تولید دارو برای ترمیم زخم و تولید فراورده های مهندسی بافت نیز در حال استفاده هستند.

در حال حاضر نیز این شرکت با حمایت ستاد در حال توسعه فناوری داروی رومیپلاستیم می‎باشد. رومیپلاستیم (Romiplostim) ، نوعی پروتئینی است که آنالوگ سایتوکین ترومبوپوئتین (TPO) بوده و تولید پلاکت را تنظیم می کند. این دارو در درمان مبتلایان به پورپورای ترمبوسیتوپنیک ایمنی (ITP) مزمن مقاوم به درمان در بالغین و کودکان کاربرد دارد. ITP، اختلال اتوایمیونی است که در آن پلاکت ها بر اثر به وجود آمدن آنتی بادی ضد آن ها، تخریب میشوند و بیمار با علائمی شامل کبودی یا پورپورا بر روی پوست و مخاط، خونریزی از بینی، خونریزی لثه ها و خونریزی شدید طی قاعدگی مراجعه می‌کند. آمار دقیقی در مورد تعداد افراد مبتلا در ایران موجود نمی باشد ولی با توجه به آمار کشور آمریکا (60.000 مبتلا به ITP مزمن) آمار مبتلایان در ایران حدود  15000 نفر تخمین زده می شود. هزینه سالانه درمان هفتگی با این دارو در امریکا حدود 65.000 دلار تخمین زده می شود. در حال حاضر سالانه حدود 10 میلیون دلار برای واردات این دارو ارز از کشور خارج میشود.. بنابراین تولید این دارو که هدف نهایی این طرح است می‌تواند در کاهش خروج ارز از کشور موثر بوده و دسترسی بیماران نیازمند به آن آسان تر می‌گردد.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZxKt