مصاحبه با دکتر علیرضا فارسی نژاد رئیس مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی دکتر علیرضا فارسی نژاد رئیس مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی ضمن دسته بندی فعالیت های این مرکز، از اقدامات صورت گرفته به شرح ذیل گفت:

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی دکتر علیرضا فارسی نژاد رئیس مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی ضمن دسته بندی فعالیت های این مرکز، از اقدامات صورت گرفته به شرح ذیل گفت:

فعالیت های عمرانی- در فاز عمرانی ابتدا آماده سازی فضایی فیزیکی به مساحت حدود 300 متر مربع جهت استقرار آزمایشگاه ها و واحدهای اداری صورت گرفت و در مرحله بعد راه اندازی مرکز شتابدهی به مساحت حدود 200 متر و در مرحله سوم اضافه کردن بخش اتاق تمیز به مساحت 200 متر مربع با هدف تهیه سلول جهت انجام کارازمایی های بالینی فاز 2 و 3 که این فرایند مورد حمایت مادی و معنوی ستاد واقع شد.

تامین و تربیت نیروی انسانی - در بخش تامین نیروی انسانی متخصص نیز این مرکز توانسته تعدادی عضو هیات علمی از رشته های مرتبط با حوزه فناوری های نوین پزشکی نظیر مهندسی بافت، سلولی کاربردی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و غیره را بصورت تمام وقت و در قالب انجام تعهد خدمت جذب نموده تا به کمک آنان بتواند فعالیت های بین رشته ای هم راستا با اهداف مرکز را برنامه ریزی و اجرا نماید.

مرکز شتابدهی- در زمینه توسعه فناوری و حمایت از هسته ها و شرکت های فناور نیز اقداماتی از جمله راه اندازی مرکز شتابدهی و اختصاص فضای فیزیکی لازم جهت استقرار شرکت های فناور مرتبط با حوزه پزشکی بازساختی صورت گرفته است. مجموعه شتابدهی مورد اشاره در دی ماه سال 1398 توسط مقام عالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح گردید. در مورد شرکت های مستقر در مرکز شتابدهی نیز باید اشاره کنم که سه شرکت موفق به اخذ مجوز دانش بنیان برای محصول فناورانه خود شده و دو شرکت نیز در مرحله ثبت و ارزیابی می باشند. همچنین دو محصول در مرحله نهایی اخذ مجوز تولید از اداره کل تجهیزات بوده و سه محصول دیگر نیز در سامانه های TTAC و IMED جهت دریافت مجوز ثبت شده اند..

همکاری با بخش های بالینی- به منظور توسعه فعالیت های کاربردی و بالینی نیز تلاش هایی انجام شده که مهمترین آنها عقد تفاهم نامه با مرکز درمانیی ایثارگران به منظور تأسیس کلینیک زخم می باشد. در این کلینیک از محصولات سلولی و بیومتریال های تولید شده  توسط شرکت های مستقر در مرکز جامع، در قالب کارآزمایی های بالینی جهت درمان انواع زخم استفاده خواهد شد.

کارآزمایی های بالینی- در ارتباط با کارآزمایی های بالینی انجام شده و یا در حال انجام می توانم به درمان موفق آسیب های سطح قرنیه با استفاده از سلول های اپیتلیوم دهان، استفاده همزمان از فیلرهای بیولوژیک و سلول درمانی جهت جوانسازی پوست، درمان موفق بی اختیاری ادراری، درمان ارکتال دیسفانکشن، درمان ناباروری خانم هایی که مبتلا به ضعف اندومتر در پذیرش جنین بوده اند و یا آقایانی که دچار آزواسپرمی ناشی از نقص در فرایند بلوغ اسپرم هستند و همچنین درمان عوارض حاد ریوی در بیماران کرونا، درمان کانتوژن ریه، درمان دیسکوپاتی ستون فقرات و همچنین آستئوآرتریت و آسیب های غضروف مفصلی ورزشکاران اشاره نمایم.

توسعه ارتباطات- در ارتباط با معرفی توانمندی های مرکز، آشنایی متخصصین مختلف با کاربردهای گسترده سلول درمانی و پزشکی بازساختی، و توسعه فعالیت های فناورانه و ارتباط بین رشته ای نیز تلاش هایی انجام شده است. برگزاری رویدادهای مختلف همچون سمپوزیوم سلول درمانی (اسفند 97) و رویداد استارتاپی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی (آبان 1398)، بازدید از مجموعه فنی و حرفه ای استان کرمان، همکاری با شرکت های فناور فعال در سطح استان کرمان، انعقاد تفاهم نامه با پارک علم و فناوری استان کرمان، برگزاری جلسات توجیهی با اعضای هیئت علمی دانشکده های پزشکی، پیراپزشکی و طب سنتی، انعقاد تفاهم نامه با شتابدهنده تگ، بازدید اعضای انجمن پریودنتولوژی ایران، بازدید اعضای هیئت رئیسه دانشگاه های علوم پزشکی زنجان، یزد و خراسان شمالی و همچنین تلاش برای جذب حمایت های مالی سایر مؤسسات از مهمترین فعالیت های صورت گرفته می باشند.

جلب حمایت سرمایه گذاران- لازم به ذکر است که به منظور معرفی فعالیت های مرکز و جذب حمایت های مالی، جلساتی با مدیرعامل شرکت های سرمایه گذاری مختلف برگزار شده که امیدواریم در آینده مثمر ثمر واقع گردند.

فعالیت های پژوهشی- یکی دیگر از جنبه های مورد توجه در مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، حمایت از انجام طرح های فناورانه و محصول محور توسط اعضای هیئت علمی و محققین علاقه مند می باشد. در این رابطه تا به امروز اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است که ثبت بیش از 30 طرح پژوهشی، ارسال یا چاپ بیش از 35 عنوان مقاله و ثبت 16 اختراع تنها بخشی از این فعالیت ها می باشند.

ارائه خدمات آزمایشگاهی- علاوه بر موارد ذکر شده، ارائه خدمات آزمایشگاهی و مشاوره ای نیز به عنوان یکی دیگر از اولویت های مرکز در نظر گرفته شده است. در این زمینه علاوه بر مشاوره، خدمات مختلفی از جمله فلوسیتومتری، انجام تست های مولکولی، الکتروریسی، فریزدرایر، کوره الکتریکی، کشت سلول، وسترن بلاتینگ و تست استحکام مکانیکی به متخصصین و نیز محققین مختلف ارائه می گردد.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZtEr